At drive en B2B forretning er ikke det samme mere. Salg på nettet og digitale løsninger fylder mere og mere i B2C verdenen, og nu også i B2B.
B2B eCommerce er dog ikke en let disciplin. Det kræver grundige overvejelser og seriøs ekspertise at udføre en B2B eCommerce løsning, som både du og kunderne får gavn af. I dette blogindlæg går vi nogle af fordelene ved B2B eCommerce igennem, så du bliver klogere på, om det er noget for dig og om din virksomhed skal have sin egen eCommerce løsning.
B2B eCommerce er terminologi der dækker over en virksomhed der sælger til andre virksomheder, gennem en webshop.
B2B webshops er ikke allemandseje – faktisk var det i 2022 kun 15% af alt B2B handel der blev foretaget gennem en webshop (Kilde). Det er virkelig interessant, da 72% af alt B2B salg foregår online.
Hvad fortæller det os?
Tallene kan betyde mange ting. For eksempel at B2B webshops ikke er særligt udbredte, ikke er særligt brugervenlige eller at der er mange der ikke har set potentialet endnu.
Med en B2B eCommerce løsning kan du opnå øget salg og efterspørgsel, optimering og automatisering af interne processer og en skalerbar virksomhed. Det handler bare om, at gå til opgaven på den rette måde.
I vores optik er der uendelige grunde til at du bør få dig en webshop, som B2B virksomhed. Der er utroligt mange fordele at hente, og dem kommer vi til, men helt overordnet er det lethed. Det er både lethed for dig, men i særdeleshed kunden. Tænk lige over det en gang. Både du og dine kunder er vant til at handle ind, shoppe og nærmest alt andet over nettet, så hvorfor skal din B2B virksomhed ikke tilbyde det?
Menneskers hjerner er vilde med lethed. Jo mindre arbejde der ligger i at handle ind, jo mere tilbøjelige er vi til at tage den løsning. Det samme gør sig gældende for B2B virksomheder. Dem der udbyder deres varer igennem en webshop vinder. Vælg en B2B webshop, fordi det er den måde de fleste foretrækker at handle på.
Når du bygger en webshop, med frie tøjler til at skabe værdi for dine kunder, vil du hurtigt opdage, at der er rige muligheder for at give dig selv en utroligt stærk hånd. Her er nogle af de mest nævneværdige fordele, ved at implementere en webshop i din B2B virksomhed.
Dine kunder er helt normale mennesker ligesom dig – derfor spørger jeg dig nu om det her. Kunne du tænke dig at bytte den klassiske webshopoplevelse ud med salg på mail, aftaler og kontrakter, hver gang du shoppede online?
Nej vel?
Så hvorfor er det egentlig sådan de fleste B2B virksomheder fungerer? Det kan vi have lidt svært ved at forstå, og derfor arbejder vi for at give dine kunder muligheden for at købe på lige netop den måde der er lettest og mest tryg for dem.
Gennem webshops.
Og det fede ved det er, at det ikke kun er kunderne der mærker forskellen.
Vi har set hvor mange mails der går ind og ud af indbakken i flere B2B virksomheder. Det er skræmmende hvor meget arbejde der ligger i at få en aftale på plads. Tænk lige på alt den tid – som at sidde med en stor bunke penge som langsomt blæser ud ad vinduet. Trist. Med en B2B webshop kan du lukke det vindue, for du skal nemlig aldrig bruge så lang tid på at få dine ordrer gennemført og sendt afsted igen. Faktisk skal du slet ikke gøre noget. Din kunde klarer ærterne.
Hvad sker der når kunder har haft en god oplevelse, er blevet mødt på den rigtige måde og har fået det produkt de skulle have, uden de stor problemer?
De kommer igen – så simpelt er det.
Med en webshop der er let at betjene kan du sikre dig, at dine kunder kommer igen, køber af dig igen og måske køber de endda mere af dig per salg. Det er godt for din omsætning.
En webshop gør betaling til en leg – både for dig og kunden. Du skal ikke huske hvilke betalingsaftaler du har med dine forskellige kunder. Den kamp kæmpes automatisk når din kunde bestiller fra dig. Dine kunder har sikkert forskellige måde de ønsker at betale på – ingen problem. Du sætter bare dine kunders profiler op med de aftaler du har lavet med dem, og vupti. Skænk det aldrig en tanke igen.
Der er overordnet set to måder at få sig en B2B webshop på.
Der er ikke nødvendigvis en måde der er mere rigtig end den anden, men der er forskellige ting du bør overveje, inden du går i gang.
Hvis du skal bygge din webshop selv, skal du have viden og erfaring med både backend og frontend udvikling, eller hyre interne udviklere der kan stå for processen. en udviklers fuldtidsløn er høj, selv for nyuddannede, og du skal derfor have et stensikkert økonomisk grundlag for at tage denne vej.
Hvis du vælger hjælp udefra, skal du være sikker på at du kan stole på leverandøren. Sørg for at der er et personligt og fagligt match, så der ikke kommer uønskede gnidninger i samarbejdet. Når det er sagt er denne løsning både billigere og mere skalerbar.
Det vigtigste i begge løsninger er dog, at du sørger for grundigt forarbejde. Find ud af hvilke funktionaliteter dine kunder skal bruge, hvordan du får din webshop til at arbejde bedst muligt for dig, og hvordan du bruger den data du allerede har, på den bedste måde.
Når du vælger ekstern hjælp har leverandørerne oftest afprøvede metoder og frameworks som hjælper dig med at nå frem til det perfekte produkt.
Droppin Studio leverer to-die-for B2B eCommerce løsninger til virksomheder der enten er begravet i manuelt arbejde, eller som gerne vil optimere deres forretning, ned til det mindste sekund der bliver brugt.
Når du vælger Droppin som din leverandør vil du opleve ekstremt høj faglighed – ligesom din læge – din B2B læge. Vi stiller de rette spørgsmål og finder de rette løsninger til dig. Og ja, du kan godt få det på recept. Det har vi gjort nu i årevis med stor succes. Se blot Arcane Tinmen, som fik 95% af deres kunder til at handle gennem deres B2B webshop. Mængden af tid Arcane Tinmen nu sparer er voldsom – og så skulle du se deres vækst.
Kontakt os endelig til en uforpligtende snak om din kommende B2B webshop.
Østergade 31, 1. sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 28 91 27 23
E-mail: info@droppinstudio.dk