B2B kunderejsen er sagnomspunden og besværlig. Den er svær at pinpointe og kortlægge 100% korrekt, for de fleste virksomheders rejser til at blive B2B kunde ser forskellige ud.
I dette blogpost går vi i fællesskab igennem alt hvad vi ved om den kringlede B2B kunderejse, hvordan den relaterer sig til en B2C kunderejse, de særlige ting du skal være opmærksom på og hvordan du kan optimere den kunderejse du byder dine B2B kunder på.
I blogpostet kommer vi ind på følgende:
En B2B kunderejse er en betegnelse for alle de trin en virksomhed går igennem, for at blive kunde hos en anden virksomhed. B2B står for business to business, som hentyder til, at det er forretning der foregår mellem to forskellige forretninger.
En kunderejse kan se forskellig ud fra køb til køb, men det er utroligt gavnligt at kigge på hvordan ens kunder køber fra dig. Er kunderejsen for eksempel besværlig, i for mange trin og fuld af en masse ting du skal udfylde og tage stilling til, så kan din kunde springe fra vognen, inden den nåede frem.
En forsimplet udgave af en kunderejse kunne se således ud.
Sådan er der mange B2B kunderejser der ser ud. B2C kunderejser ser ofte mere simple ud, da det kræver mindre tanke bag, og fordi købet kan foretages uden et strategisk samarbejde mellem to parter.
I grove træk kan man dele en B2B kunderejse op i disse stadier:
Stadiet hvor din kunde, eller dit lead, har fået nyset om dit produkt, og nu undersøger hvad det kan gøre for ham/hende og vedkommendes virksomhed.
I denne fase er det vigtigt at du formår at tage opmærksomhed, skabe problem awareness og definere dit produkt.
Stadiet hvor din kunde måler og vejer hvorvidt din ydelse er den rette for vedkommendes virksomhed. Her vil der ofte være flere forskellige mennesker involveret, da en beslutning som denne ofte er en fælles beslutning.
Vær opmærksom på at din hjemmeside kan løfte denne proces rent informativt. Dine kunder skal kunne skabe en business case, og lave udregninger hjemmefra.
Stadiet hvor din kunde rækker ud og er klar til at købe. Købsprocesserne i B2B kontekst kan være lange, og kræve en masse arbejde, og er derfor langt længere end en B2C købsproces.
Overvej i denne proces hvordan du kan gøre den mest sømløs og gnidningsfri for din kunde.
Din ydelse er blevet købt, og nu skal det på benene. Dette er stadiet hvor din ydelse bliver skudt igang og eksekveringen begynder
Du har nu eksekveret din ydelse i en aftalt tidsramme og der skal nu evalueres. Dette er stadiet hvor der bliver målt på forskellige faktorer, alt efter hvilken branchee du er i, om din ydelse har performet som aftalt og som ønsket.
Overvej om din ydelse kan leve op til de løfter du laver, og hvordan du har tænkt dig at nå det mål.
Hvis du er B2B service provider, så er det vigtigt at du kigger på din kunderejse. Måske endda mere vigtigt, end hvis du var B2C virksomhed.
Der er utroligt mange steder der gør det let for B2C virksomheder at drive kunder ind, men desværre er B2B verdenen stgadig bagud på dette.
Og hvorfor?
B2B kunderejsen er meget mere kompleks og svær at måle på.
I en B2B kontekst er der flere beslutningstagere, flere mennesker der skal vægte om dit tilbud er godt, flere forskellige platforme du bør overveje at ramme, og så videre.
I sidste ende er din virksomhed måske den eneste der har gavn af lige præcis den kunderejse du ender med, når den er opdateret, fordi den passer direkte til din ydelse, og det problem dine kunder har.
Hvis du ikke formår at lave en kunderejse der passer til den type kunder du prøver at få, så har du et problem du er nnødt til at løse.
Dine kunder er nødt til at føle, at de tager det rette valg, hele vejen igennem den rejse du sætter dem på. Derfor bør du tilrettelægge din kunderejse så det er lige netop det du gør for dine kunder – skaber tillid og forsikring om at din ydelse er den rette. Så skal dine kunder nok købe fra dig i sidste ende.
Inden du går i gang med direkte at optimere din B2B kunderejse bør du stille dig selv en række spørgsmål, som får dig tættere på at indse dit produkts fit til markedet, som blev indikeret i afsnittet ovenfor.
Ved at stille disse spørgsmål kan du lynhurtigt finde ud af hvilken værdi dit produkt kan skabe for en kunde, og du bliver peget i den rigtige retning med din markedsføring. For eksempel kan du ud fra disse spørgsmål begynde at researche hvor din kunde opholder sig digitalt. Er det på LinkedIn, er det på Instagram, TikTok eller noget helt andet?
Du kan begynde at stykke en kunderejse sammen som passer til netop denne persons ønsker og behov, og skabe indhold der snakker til netop denne person. Samtidigt kan du strukturere din hjemmeside og produktbeskrivelser efter denne type person, og andre købsprofiler.
I B2B sammenhæng er det dog ikke altid en enkelt person du ender med at tale til. Det starter måske med en enkelt person, men i sidste ende er det både den manager du ramte, men også CEO’en og måske endda en bestyrelse. Du kan derfor overveje hvilken form for kommunikation du skal skabe på forskellige kanaler. Der hvor du samler opmærksomhed, oftest et socialt medie, kan have en form for kommunikation, hvor din webside kan have en helt anden, og langt mere dybdegående og informativ facon.
Start ved starten, find ud af hvem du taler til, og skab indholdet herefter.
Trods stor kompleksitet er der nogle helt håndgribelige ting du kan gøre, for at forsimple din kundes rejse til konverteringen.
Her vil vi gå over nogle konkrete ting du kan gøre, for at gøre din B2B kunderejse lettere for din kunde:
Når dine kunders rejse bliver kortlagt har du gylden viden om hvor din kunderejse fungerer, og hvor den ikke fungerer, hvor lang tid den tager og hvor du kan optimere din indsats.
Hvad vil du gøre for at fastholde? Hvordan vil du skabe kontinuerlig værdi, og hvordan er din kunde en del af den strategi? Hvem skal du snakke med i den sammenhæng.
B2B kunderejsen strækker sig langt længere end til et salg.
Østergade 31, 1. sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 28 91 27 23
E-mail: info@droppinstudio.dk