B2B virksomheder ved, at der kan være lang vej til konverteringerne, og at ruten dertil er kringlet til ukendelighed. Det behøver ikke at være sådan. Med en eCommerce løsning til din virksomhed har du værktøjer der kan gøre det let for dig at drive flere salg og let for kunden at konvertere.
Læs det her blogindlæg og opdag de simple principper.
De fleste B2B erhvervsdrivende er efterhånden hoppet med på den digitale vogn. Det viser blandt andet undersøgelser fra McKinsey.
I halen på pandemien steg procentdelen af B2B eCommerce virksomheder drastisk. B2B eCommerce er en virksomhed der sælger produkter eller ydelser til andre virksomheder. I andre ord en virksomhed med en webshop. Forskellen fra denne type webshops er dog rimelig stor, i forhold til den alment kendte B2C webshop, såsom Amazon, Zalando og Asos.
Her er kunderejsen kort. En kunde går ind, køber, og så er kunden ude igen. Kunderejsen i B2B kontekst er lang. Der er flere beslutningstagere, ofte flere penge i spil, firma-politikker og andre sager der skal stemme, før et køb kan foretages. Og det er lige netop dette, der gør, at det er svært at sælge sine produkter, som B2B virksomhed.
Du har måske allerede en eCommerce løsning, og måske kniber salget der kører igennem den. Det kan der være mange grunde til, og her går vi nogle af dem igennem.
Hvis du ikke har en eCommerce løsning endnu, så kan du se dette som en tjekliste for at optimere din konverteringsrate, når du er i gang.
Måske ved dine kunder ikke at du har en webshop. Derfor kommer de aldrig derind, og derfor får du ikke det salg du ønsker, med din løsning.
Hvis din webshop ikke er logisk og intuitivt stablet på benene kan det forvirre dine brugere, og i sidste ende sørge for, at de ikke køber gennem din webshop. Her kan der være tale om kringlede menuer, at man som bruger ikke får nok information og en side der ikke ser indbydende og troværdig ud.
Den slags kan lede til, at brugeren alligevel skal have telefonisk kontakt til dig, eller skrive en mail, for at få opklaring. Det betyder, at der er længere vej til salget og den tilbagevendende kunde.
Hvis din webshop ikke tilbyder de rette funktioner til dens brugere, så har du desværre et produkt, som ikke passer til sin målgruppe. Hvis du sælger engros har dine kunder behov for at kunne købe store partier, få det sendt til en eller flere adresser og behov for at kunne betale på en særlig måde.
Har de ikke den mulighed, så er de ude – desværre.
Som nævnt i begyndelsen; de fleste B2B virksomheder har deres egen eCommerce løsning. Chancen for at der er nogle der har en lige så god, eller måske endda bedre webshop end du har, er som det mindste sandsynlig. Det vil sige, hvis du har en webshop der ikke lever op til din kundes forventninger, så er der sikkert en af dine konkurrenter der har i stedet.
Husk på, dine kunder vil have lethed, og de vil helt sikkert vælge dem der gør deres arbejde lettest for dem.
Desværre sker det hele ikke med et trylleslag. Der skal, som du sikkert er fornuftig nok til at vide, en lille smule mere til. Til gengæld er principperne du kan øge din konverteringsrate og dit salg igennem din webshop med simple. Lad os hoppe ud i grundprincipperne sammen.
Når du bygger din webshop, eller opdaterer den, så er det vigtigt at du er kritisk overfor hvad du propper ned i bolledejen. Du skal stille dig selv relevante spørgsmål, som sikrer at din løsning rammer det som kunderne ønsker, og som du også kommer til at få gavn af.
For eksempel spørger vi altid om disse ting.
Du kender sikkert dine kunder godt nok til, at der allerede er tanker der kører rundt i hovedet på dig. Ved at stille spørgsmålm som disse kommer du meget tættere på at kunne tage en velovervejet og informeret beslutning.
Det her er nok en af de allervigtigste principper du er nødt til at have styr på. Hvilke funktioner har dine kunder brug for at kunne tilgå? Skal de have muligheden for at kopiere gamle ordrer? Skal de kunne se lagerstatus? Er der særlige hensyn du skal tage til kundernes muligheder for ordrestørrelser og typer? Sørg for at komme alle hjørnerne rundt – det er det der skiller de gode webshops fra de fantastiske webshops.
Måske har dine kunder mange forskellige måder de ønsker at betale på. Måske har du aftale om kredit med nogle af dine kunder, hvor nogle andre har aftaler om helt andre priser. Hvis dette er tilfældet skal du sørge for, at hver kunde bliver oprettet med de funktioner som passer til deres aftale med dig. Hav styr på de forskellige betalingsmetoder i systemet, så kunden ikke føler nogen risiko.
Måske kan du allerede fornemme det en smule. Der er utroligt mange fordele ved at have en velfungerende webshop til sin B2B virksomhed. En webshop kan både gøre livet let for dine kunder, men også for dig selv. Webshop = data fra dine kunder. Data som du kan bruge til at automatisere processer som før var manuelle.
Det vil sige at din webshop bliver din nye maskine som håndterer ordrer, betaling, after-sales flows – ja alt hvad du ellers skulle bakse med – som et par ekstra medarbejdere der kører 24/7 uden behov for hvile. Mega effektivt. Udover at spare kommer du til at tjene flere penge, når du giver dine kunder hvad de har brug for. Din eComnmerce løsning er den altid åbne butik, som dine kunder kan tilgå, selv når de er på farten – som det skal være. En digital sælger, der aldrig bliver træt af at hjælpe kunden i mål.
Er du interesseret i at lære mere, så læs vores case, hvor vi hjalp Arcane Tinmen med at få 95% af deres kunder ind igennem deres webshop. Læs casen her.
Hos Droppin Studio hjælper vi produktionsvirksomheder, grossister og distributører med at gøre det forretninger langt federe at drive, med professionelle eCommerce løsninger. Det har vi gjort i årevis, og har nu et af de mest gennemtestede produkter på markedet, som vil få din kunder til at sidde på stolekanten over din webshop, som om det var det sidste afsnit af Breaking Bad.
Er du klar til at vinde mere med din eCommerce løsning. Bare ring til os, vi er altid friske på en uformel sludder.
Østergade 31, 1. sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 28 91 27 23
E-mail: info@droppinstudio.dk