b2b ecommerce trends 2023

I B2B eCommerce branchen bliver der trådt nye vande konstant. Vi er virkelig nået til aet punkt, hvor folk genopfinder og optimerer måden at drive B2B forretning, med meget korte intervaller. Det gælder om at holde sig til, hvis man ikke vil falde bagud. I dette blogindlæg dykker vi ned i vores forudsigelser i branchen, hvad man skal være opmærksom på, og hvad vi kommer til at se mindre af.

Højeste tendens for B2B eCommerce

Man kan komme med mange forudsigelser omkring 2023, men en af de helt store ting, som vi ikke kan kigge væk fra, er at det digitale B2B landskab vokser i voldsom grad.

Mckinsey skriver, at størstedelen af B2B forretninger har en form for digital løsning tilgængelig for deres brugere, hvilket fortæller os, at flere og flere træder ind i eCommerce. Der er dog stadig ikke mange B2B kunder der køber gennem en eCommerce løsning. Lad os kigge på det.

Her kommer forudsigelserne.

1. Pakkeløsninger

Transparent prissætning vinder mere og mere plads i B2B verdenen. Før har det oftest været med mobilabbonomenter og streamingtjenester, at du har kunne vælge forskellige pakker. Vi mener, at prispakker i alle afkroge af B2B verdenen kommer til at fylde meget mere i 2023. Folk vil gerne bruge mindre tid, og have et større output. 

Stik dine løsninger direkte i hænderne på kunden med en pakketering af dine løsninger.

2. Kundecentrisk B2B

Tiderne skifter. I mange år har det handlet om hvordan virksomheder har kunne yde max performance, og høste flest mulige frugter af deres arbejde. Vi mener at der kommer til at være et fokusskifte. Du kommer til at skulle fokusere meget mere på hvad din kunde vil have, fremfor hvordan dit eget arbejde bliver lettere. 

Din kunde vil begynde at kræve smartere digitale løsninger, flere betalingsmetoder, mere transparens, mindre gas og flere af de ting, som giver mening for kunden.

Hvis du ikke skifter fokus til at kunne levere dette i 2023, så kommer du måske til at falde bagud, for der er allerede mange der begynder at tænke på den måde nu. Hvis du ikke giver kunderne hvad de vil have på en måde der er let for dem, så finder de andre der kan levere den service.

3. Mere software

Digitale løsninger popper op overalt, som ukrudt i din indkørsel — det fede ved det er bare, at der er virkelig meget af det der er rigtig godt. Man er uden tvivl blevet bedre til at lave software, og heldigvis også til B2B. Nemmere måder at drive din B2B forretning på, nemmere måder at ordne økonomi, nemmere måder at drive en webshop. Hold øje med mulighederne indenfor software, for det kan være der kommer en revolution til lige netop din branche. 

Det kan være lige præcis det, som giver dig et breakthrough i 2023 — det ville ikke være første gang man så den slags ske.

4. Flere integreationer

I takt med at der opstår mere software vil der komme et langt større krav om, at de forskellige programmer der holder styr på driften af din virksomhed, vil kunne snakke bedre sammen.

En måde at gøre dette på, er ved at bruge integrationer. For eksempel kan det være en integration mellem et økonomisystem og en webshop, hvor programmerne taler sammen, og sender vigtig data på tværs, så du er fri for at arbejde i to programmer ad gangen. Det er efterhånden en måde som mange er vant til at arbejde på, og derfor også noget, som der hurtigt vil forventes af nye software.

5. Flere webshops

De fleste B2B virksomheder er online, men deres salg foregår alt for ofte gennem veje, som er alt for manuelle, besværlige og tidskrævende.

Vi tror derfor fuldt og fast på, at B2B eCommerce bliver en langt større branche i 2023. Vi forudser at der vil være mange virksomheder, der kommer til at skabe deres egne webshops, da den potentielle gevinst ved at have en webshop ikke er til at tage fejl af. De B2B virksomheder der skaber deres egen B2B webshops vil mærke fremskridt i arbejdet med ders kunder, at kunderne køber oftere og mere og at de får en fordel mod konkurrenterne på den måde.

Webshops der møder B2B kundens behov bliver kæmpestort.

Det her bliver der mindre af

I takt med at det digitale landskab vækster så voldsomt som det gør, ville vi komme til at se langt færre virksomheder, som ikke vægter digitalisering højt. Vi kommer til at se flere virksomheder der vælger intuitive og digitale løsninger, fremfor manuel behandling af kunder.

Generelt kan det på den måde siges, at vi kommer til at se den udelukkende fysiske relation til kunderne svinde ind for at blive erstattet af en langt mere effektiv og digital relation, til alles fordel.

Afrunding

Hvis der skal sættes navn på den røde tråd der løber igennem dette blogindlæg, så ville det være digitalisering og effektivitet. Verden er blevet så smart, effektiv og digitaliseret, at vi generelt er blevet vant til ikke at spilde tid. B2B verdenen har været lidt undtaget for dette perspektiv, men nu begynder branchen at rykke sig.

Folk bliver mere digitale og effektive, og det får os til at komme med følgende forudsigelser.

  1. Folk bliver mere transparente med deres kommunikation og priser
  2. Kunden kommer mere i fokus
  3. Der vil komme endnu mere banebrydende software
  4. Flere integrationer som skaber effektivitet i hverdagen
  5. Endnu flere B2B webshops

Droppin som B2B eCommerce leverandør

Vi er ledende i B2B eCommerce og skaber webshops der forvandler virksomheder fra dinosaurer til hypermoderne spaceships, indenfor deres branche. Vi har gjort det i mange år, og har altid fingeren på pulsen, for det er sådan vi giver dig det bedste produkt. Du er altid velkommen til at give os et kald hvor vi snakker om din egen B2B forretning, og hvordan vi kan skalere den for dig.

Hvis du er interesseret i endnu mere viden om effektivitet, B2B eCommerce eller lignende, så tag et kig på vores andre blogindlæg her.



Relateret indlæg