B2B segmentering er en strategi, der bruges af virksomheder til at inddele deres målgruppe af kunder og leverandører i mindre grupper eller segmenter, baseret på fælles egenskaber og behov. Formålet med B2B segmentering er at gøre det lettere for virksomheden at målrette sine produkter og tjenester til specifikke segmenter af kunder og leverandører, og dermed øge salget og indtjeningen.
Der findes en række forskellige måder, hvorpå en virksomhed kan segmentere sin målgruppe i B2B-sammenhæng. Nogle af de mest almindelige segmenteringsmetoder kan være:
B2B segmentering kan have en række forskellige værdier for en virksomhed. Nogle af de mest almindelige værdier, som B2B segmentering kan have, kan være:
Samlet set kan B2B segmentering derfor bidrage til at øge salg og indtjening, forbedre kundetilfredsheden, øge effektiviteten og styrke virksomhedens markedsposition
Eksempler kan omfatte følgende:
Der er vist ingen tvivl om, at segmentering af kundegrupper er væsentligt i alle aspekter af handel og markedsføring. Ved at opdele kundegrupper i kategorier er det nemmere at målrette markedsføringen til lige netop den kundegruppe, der er vigtig for et bestemt produkt.
Alle produkter er selvfølgelig ikke lige relevante for alle typer af kunder – ligesom alle funktioner i en webshop ikke er lige relevante.
Når det kommer til markedsføring og salg af dine produkter, har du sikkert større ekspertise end os. Men vi kan give dig lidt indsigt i, hvilke tekniske løsninger vi kan tilbyde din B2B Magento shop og de kunder, der handler her.
Groft set kan B2B kunder opdeles i 3 grupper baseret på den måde de handler på.
Vi har stor erfaring med at lave forhandlerportaler, der på forskellig vis tilgodeser disse grupper. Kunder der besøger webshoppen for at blive inspireret skal have nogle andre funktionaliteter end kunder, der ’bare’ skal købe det samme som sidste gang.
Rutinekøb er de ordrer, der ligner hinanden fra gang til gang. Det kan være du har kunder i din webshop, som altid bestiller de samme nye kontorartikler først på måneden eller som ugentligt bestiller 5 poser kaffe og 10 ruller toiletpapir.
For disse kunder kan funktioner som genbestilling, quick-bestilling eller pointsystem være væsentlige funktioner.
Genkøb er de køb der foretages sjældent og som i høj grad er afhængig af pris, design og teknologi. Teknisk udstyr eller interiør kunne være eksempler på sådan et køb. Det er ikke så ofte at arbejdspladser skifter computerne eller skrivebordene ud, men når de gør, handler det i høj grad om at få værdi for pengene.
For disse kunder kan funktioner som ordresplit, mængderabat eller visning af alternative produkter være væsentlige funktioner.
Kunder, der foretager større genkøb bruger ofte tid på at researche markedet og finde de bedste produkter til den bedste pris. Derfor er det i alle tilfælde en god idé at have en god kundeservice og leveringsaftale.
I vores branche har der i længere tid været fokus på, at B2B kunder skal nurses, inspireres og kæles for på samme måde som B2C kunderne. Derfor skal en B2B webshop selvfølgelig også tilgodese de B2B kunder, der besøger din webshop for første gang, og som ønsker at lade sig inspirere af dit produktlager.
For disse kunder kan funktioner som brugergenererede produktbilleder, et inspirerende visuelt udtryk og gode filtreringsmuligheder være en fordel.
Essensen af en segmentering er at kende deres behov, og i sidste ende tilbyde dem produkter og services som opfylder det behov. De yderligere punkter som kan listes er følgende punkter:
Det har af forskellige betydning at virksomheden har en vis størrelse, typisk kan der være en kæde af nøglepersoner som skal påvirkes før en beslutning endelig kan tages eller der findes personer med beføjelser til at lave indkøb på vegne af virksomheden.
Disse type kunder søger den bedste pris på markedet for en vare eller en service. Der er mange måder at give en
Sproget er afgørende når man handler med virksomheder der er underlagt en organisation, hvor der fortages indkøb på andre markeder med, hvor sproget ikke er dansk. Det er nødvendigt for jeres forretning, at kunden kan bestille på deres nationale sprog eller internationalt som engelsk.
Virksomheder der er afhængig af en leverance falder på et bestemt tidspunkt vil vægte en overholdt leveringstid meget. Virksomheden vil formentlig også selv styre hvilket tidspunkt de ønsker en leverance.
Rigtig mange virksomheder bruger råvare eller færdige produkter i en produktion eller i retail, og her er mange af dem på jagt efter et brand som kendes for være af god kvalitet.
Forhandlere er ofte trofaste kunder, der både fortager rutinekøb, genkøb og nykøb. Derfor bygger vi hos Droppin Studio vores B2B Webshop, så forhandlerne har størst mulig frihed til at handle efter egne præferencer: Quick-bestilling, genbestilling, avancerede filtreringsmuligheder og andet der kan understøtte indkøb.
Du kan også læse om 13 funktionaliteteter, du bør overveje i din B2B webshop.
Østergade 31, 1. sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 28 91 27 23
E-mail: info@droppinstudio.dk