Normalt skelner man mellem handel med forbrugere og handel med andre virksomheder. Har man både en B2C og en B2B webshop anses mulighederne for webhandel udtømt. Der er imidlertid et stort potentiale, hvis man kan få øje på nye kundegrupper og nye måder at lave online handel.

Hvem er dine kunder?

Dine kunder kan også være medarbejderne i din virksomhed eller medlemmerne i din organisation. Dine medarbejdere og medlemmer kan få mindst ligeså megen gavn af en webshop, som dine forbrugere eller handelspartnere. Samtidig åbnes muligheden for et helt nyt marked.

Potentialer for nye typer af webshops

Ved at anskue dine potentielle kunder som alle, der i realiteten indgår i virksomhedens netværk er der en lang række muligheder for at designe og udvikle webshops, der gør jeres forbindelse både nemmere og hurtigere. Vi har listet nogle idéer til, hvordan forskellige typer af webshops kan skabe større potentiale for din forretning.

Medarbejdershop

Ved at udvikle en medarbejdershop vil dine medarbejdere have mulighed for at købe produkter til dem selv eller deres respektive afdeling. Det kan eksempelvis være at din virksomhed sælger produkter, som dine medarbejdere har mulighed for at bestille med bestemte rabatter. Hvorfor ikke lade dem købe produkterne i webshoppen på samme måde som dine kunder?

Med en medarbejdershop undgår jeres virksomhed at bruge unødvendige ressourcer på regnskab og opkrævninger, da beløbet trækkes direkte fra medarbejdernes lønseddel måneden efter.

Som noget ekstra kan medarbejdershoppen give medarbejdere mulighed for at vælge og bestille egne julegaver eller jubilæumsgaver og dermed spare virksomheden for administrationen.

Webshoppen skaber overblik over forbrug af artikler både på afdelings- og medarbejderniveau.

  • Intern webshop for dit personale
  • Tidsbesparelser i administrationen
  • Forøg medarbejderfordele

Medarbejdershop 2.0

Har du en større virksomhed med flere større afdelinger, der skal kunne håndterer deres egne indkøb internt, er det en fordel at afgrænse forskellige medarbejdergrupper til bestemte typer af produkter. Ved at specificere hvilke kundegrupper, der skal have adgang til hvilke produkter, gør du det hurtigt og nemt for dine medarbejdere at købe ind til afdelingen.

Teknisk set handler det om, at give forskellige logins til forskellige medarbejdere, der således bliver præsenteret for forskellige storefronts. Det er eksempelvis ikke nødvendigt, at dine administrative medarbejdere har mulighed for at bestille de samme produkter som dine kørende teknikere.

Ved at specificere produktvisningen til forskellige typer medarbejdere opnår du en mere intuitiv og overskuelig varebestilling i webshoppen.

  • Overskuelig bestillingsproces for dit personale
  • Central administration af afdelingers forbrug
  • Nem udvidelse med flere afdelinger
  • Nem segmentering og håndtering af produkter og personaleadgang.

Shop-in-shop platform

Ved at skabe en platform, der gør det muligt at præsentere indhold fra andre shops, kan du sælge en bred vifte af produkter for dine forhandlere og forbrugere. Desuden skal du ikke bekymre dig om levering eller lager, fordi disse opgaver varetages af de virksomheder, hvis produkter du præsenterer. Du kan dermed koncentrere dig om markedsføring og salg.

Med denne løsning har du mulighed for at udvide dit varesortiment og tilbyde dine kunder et bredt udvalg af mærker fra andre producenter.

  • Stort udvalg af produkter
  • Intet lager eller indkøb
  • Nem oprettelse af produkter i shoppen

Shop-in-shop 2.0

Er du leverandør til mange forskellige, store virksomheder, kan vi bygge en webshop, der gør det muligt for dine kunder at handle dine produkter gennem en særlig storefront. Ved at bygge skræddersyede storefronts til hver enkel af dine kunder kan du sikre dig en høj kundeloyalitet og et stærkt samarbejde mellem dig og dine kunder.

Webshoppen har en fælles administration, hvorfra du kan kontrollere, hvilke produkter dine forskellige kunder skal have adgang til i deres unikke storefront. Ved at lave en webshop med denne opbygning kan vi give de forskellige storefronts deres eget domæne med tilhørende unikt design. På den måde er du med til at hjælpe dine kunder med at opretholde deres brand.

Din kunde logger ind på deres eget domæne med deres eget login. Her bliver de præsenteret for en shop med et unikt design og en række relevante produkter, som du og din kunde i fællesskab har udvalgt.

  • Fælles administration med mange storefronts tilkoblet
  • Stærke kunderelationer
  • Nem udvidelse med nye kunder

En case med Shop-in-shop 2.0

Vi kan henvise til en case: https://droppinstudio.dk/build-to-order-magento-shop/ en opgave, som gav en producent mulighederne for at tilbyde deres produkter igennem en retail kunde. 
Producenten handler normalvis udelukkende med andre erhversdrivende dsv. B2B, men vil gerne bevæge sig ind på B2C. 
 

Med Magento byggede vi en platform med langsitet strategi

Producenten kunne med magento platformen bygge en løsning, hvor man kunne tilbyde sine produkter skræddersyet til B2C kunder igennem en række retail kunder som ellers ikke tilbød samme produkt. 
 
Teknikken omfatter, at man bygger en produktkonfigurator i Magento som afspejler den handling kunden skal foretage sig for at bygge produktet. For hver retail kunde som skal bruge konfiguratoren vil man designe webshoppen sådan at den ligner kundens eget brandsite. En forbruger vil ikke bemærke at det er en ny side. 
 

Flere storefronts – 1 til hver retail kunde

For hver storefront vil man kunne koble en retail kunde på. Designet skal så for hver shop ligne kundens egen side. Konkret skal der designes en ny header, sættes nye billeder ind og bruge brandfarverne.   
 
Er du en producent og ønsker at afklare dine muligheder – kontakt os i dag.
 

Medlemsshop

Med en medlemsshop kan du udvide dit produktkatalog og skabe en følelse af eksklusivitet for dine medlemmer. Det tilføjer ekstra værdi til din organisation, at dine medlemmer har eksklusiv adgang til en bestemt type produkt. I medlemsshoppen kan der gives mulighed for at optjene point hos medlemmerne, som kan bruge pointene til eksempelvis at opnå rabatter i webshoppen.

Hvis du derudover laver en dropship aftale med dine leverandører, således at de håndterer forsendelser, sparer du også en masse udgifter i lager og startomkostninger ud over webshoppen.

  • Mersalg til dine medlemmer
  • Merværdi for dine kunder i form af rabatter
  • Mulighed for at opbygge kundeloyalitet
  • Udvid sortiment uden lager eller indkøb

Der findes uden tvivl flere alternative kundegrupper og webshopløsninger. Det handler om at betragte hele organisationens netværk som potentielle brugere og interessenter. Oftest kan det lette mange manuelle og besværlige processer at lade medarbejdere, medlemmer og kunder handle gennem en portal, der optimerer bestillings- og købsprocesser og som samtidig kan være med til at skabe en merværdi for både brugere og din forretning.

 

Relateret indlæg