VI har alle set den gængse B2B webshop, og sådan cirka alle har købt fra en efterhånden. Vi kender proceduren, og de fleste der arbejder i nærheden af eCommerce ved hvordan man sætter en op. Der er varer, der er fragt, der er betaling osv.
Men hvordan forholder det sig, når en B2B virksomhed skal have en webshop? Skal man tænke i anderledes principper og hvilke overvejelser skal man gøre sig?
I denne artikel dykker vi ned i B2B webshops særligt for distributører, hvilke fordele der er i at have en B2B wesbshop, og hvad man skal være opmærksom på.
En distributør er en virksomhed der varetager produkter fra forskellige producenter. Distributøren sælger varerne videre til butikkerne.
En distributør er derfor en virksomhed der sælger og sender produkter ud på hylderne, hos dem der har rammerne til at sælge det.
Som nævnt ovenfor kan man skelne på webshops efter hvem de henvender sig til.
B2C = Business to Consumer
B2B = Business to Business
En B2C webshop er derfor en online forretning, hvor kunden er en forbruger. en B2B webshop er en online forretning, hvor kunden er en anden virksomhed.
Der kan være mange typer B2B webshops, for eksempel distributører, som sender et produkt ud til salg i andre butikker eller en engroshandel som køber fra en producent og sælger det videre til en retailer – læs mere om B2B webshop.
Disse to typer af virksomheder kan have stor gavn af en B2B webshop, da det manuelle arbejde der følger med at få distribueret alle varerne ud ellers ville blivbe for stort og omkostningsfuldt.
Når det så er sagt, så vil en B2B webshop til en distributør se helt anderledes ud, end den gængse B2C webshop.
Og hvordan så det?
For det første skal man overveje hvem man lukker ind i webshoppen. Skal det være nogen med tildelt adgang, eller ville selv dem der ikke er den ideelle kunde kunne lukke sig ind i butikken?
For en distributør giver det kun mening at lukke de virksomheder ind, som der er tegnet aftaler med. Det vil sige, at det ikke er alle virksomheder der kan købe fra distributøren og have det stående i deres butik.
Herefter skal man tænke over hvordan der købes i shoppen. Hvor mange antal varer, hvilke varer og betalingsmetoden for disse ting.
Enhver ejer af en B2B webshop bør overveje hvordan den data kunderne sender ind i systemet bliver fanget og anvendt, da det kan være nødvendigt for virksomhedens skalerbarhed.
Effektivisering af data:
Som nævnt tillader alle de digitale virkemidler du får i en B2B webshop, at du indsamler og anvender dine kunders data på den mest effektive og optimerede måde. Hvis din webshop bliver sat ordentligt op, vil du kunne kalkulere nøje på hvordan dine kunder handler, og optimere din webshop efter lige netop den måde.
Effektivisering for kunden:
Ved at du implementerer en B2B webshop gør du livet lettere for dine kunder. Ligesom du selv foretrækker at handle online, så gør din kunde også. Det er nemlig meget nemmere at gå ind på en webshop og lave en ordre, end det er at ringe og bestille distribution af 15 forskellige varer, til flere forskellige butikker. B2B er kendt for at have svære kunderejser, men en B2B webshop kan virkelig vise sig at gøre vejen til et salg meget kortere, samtidigt med at din kunde er meget gladere – og du behøver endda ikke betjene nogen. Alle sparer tid.
Intern effektivisering:
Prøv engang at forestille dig det her. En butik som bliver drevet over emails og nogle billeder på en hjemmeside. Der begynder at komme en masse kunder, og alt skal håndteres manuelt. Uha, det løber os koldt ned ad ryggen. Det kan gøres laaaangt bedre gennem en B2B Webshop.
En webshop sørger for at dit personale bruger langt mindre tid på at håndtere ordrer, og derfor kan koncentrere sig endnu mere om de ting der rent faktisk giver mening, såsom relationspleje, håndtering af nye distributionsaftaler og at sikre, at alt lever op til den standard som du ønsker skal gennemsyre forretningen. Der kan spares uanede ressourcer på at automatisere salg til en webshop, og dine kunder vil endda foretrække at tage beslutningerne, og gennemføre ordrene selv. Du skal bare facilitere det.
Mere salg:
Det giver mening, at når man går fra at have en manuel forretning, til at have en digitaliseret forretning, at salget vil øges. Men der er flere grunde til det.
Det er mere attraktivt for folk at bliver kunder hos en distributør, hvis de kan se at der findes en webshop. Det tager en hel masse besvær, planlægning og en masse ubekendt information ud af processen. Hvis du har billeder, produktinformation, stamdata og pris på alle dine varer, så kan din kunde selv lave en businesscase hjemmefra, fremfor at researche gennem dig hvad tingene koster, hvordan processen vil være og så videre. Jo mere information og magt du giver din kunde, jo mere tilbøjelige vil de være til at blive din kunde og foretage flere køb hos dig.
Distributøren kan med en optimeret løsning styre hvornår kunden ønsker sine varer leveret, hvor leveringstiden fra ERPet udstilles. Jo mere data du udstiller, jo bedre kan kunden planlægge.
Gennemsigtighed for dine kunder
Hjælp dine kunder med at planlægge deres salg – ikke bare ved at give gode priser, men lad dem “kigge” ind i jeres produktion. Giv muligheden for at kunder kan forudbestille varer. Du kan som distributør vælge at udstille data som indkøbte produkter, som kan sendes til en bestemt dato.
Skræddersyet bestillingsflow til din retail kunde
En retail kunde bestiller som udgangspunkt til en enkelt butik, men det er stadig vigtigt, at vi har styr på deres bestillingsflow. Der er 2 eksempler vi arbejder med.
Det er med andre ord vigtigt, at vi har styr på hvem vores retail kunder er og hvordan deres købsmønstre er for at vi har korrekte flows.
B2B er en lunefuld størrelse:
B2B er uden tvivl en langt mere kompliceret verden at arbejde i, end B2C verdenen. Med B2C handler et salg blot om en let konvertering. Pungen op ad lommen og vupti. Sådan er det ikke altid i B2B. Dine kunder kan have en helt særlkig måde de ønsker at handle på. Der kan være mange mennesker om beslutningerne, og derfor kræver et salg, at man tænker langt flere perspektiver ind i processen. Måske er en webshop det rette valg for den ene kunde, men ikke den der står lige bagefter, grundet en anderledes intern struktur.
B2B er svært, men det gode ved en webshop er, at alle kender til formatet fra en B2C sammenhæng. Overvej derfor om dine salgsprocesser og aftaler skal afvikles inden kunden får adgang til din webshop. På den måde kan du tale til beslutningstageren inden indkøberen får adgang.
Kringlede funktionaliteter:
En B2B webshop kan blive teknisk udfordrende at sætte op internt, hvis man ikke har den fornødne udviklingskraft. En B2B webshop kræver nemlig funktionaliteter som man ikke ser i den typiske B2C webshop. Det kan vælre at bgetalingen foregår på en anden måde, at ordredata skal se anderledes ud, at produkterne ikke passer ned i de gængse webshopkasser. Hvis du skal have lavet en webshop kan det derfor kræve ekstern hjælp.
Ofte har B2B distributører mange forskellige måder at modtage betalinger på. Nogle modtager up-front betalinger, når de onboarder nye kunder, nogle giver kredit til deres mest trofaste kunder, og andre kører udelukkende fakturabetaling. Det fungerer altså på nogle komplet andre betingelser, end med B2C eCommerce.
Dataoptimering hvordan?
Som nævnt oppe i fordelene er en af de helt store jackpots ved en webshop den data der følger med. Men helt ærligt, hvis man ikke ved hvordan man bør sætte en B2B webshop op, så er det nok også en smule udfordrende at optimere udbyttet af den data man får ind. For eksempel giver det mening at den data man har på sin eCommerce platform bliver ordentligt integreret i ens ERP system, og vice versa. Der er ikke noget alle kan finde ud af. Det kræver en særlig integration, og den slags ser forskellige ud, alt efter om mnan buger Dynamics NAV som ERP eller Dynamics 365 Business Central
Snakker vi over hovedet på dig? så giver det nok mening for dig at læse det næste afsnit.
En velfungerende B2B webshop med et integreret ERP system (enterprise ressource planning), indeholder et kæmpe potentiale. Formår du at skabe en integration mellem dit ERP system og din eCommerce løsning, så kan du spare uanede mængder af tid og penge på dit arbejde. Det er automatisering i årets bedste forstand. Opgaver der før var manuelle er nu automatiserede.
Forestil dig at hele dit eCommerce team sidder og foretager sig handlinger i dine systemer. Først fem minutter i det ene system, så fem minutter i det andet. Sådan er det uden en integration. Tingene skal gøres i begge systemer.
Forestil dig så, at alle de ændringer du foretager dig i det ene system spejles i det andet, og integreres med dit driftsregnskab oveni. Tænk på hvor meget tid hver enkelt af dine medarbejdere kunne spare på hver handling de foretager sig.
Det er det som vi hos Droppin dygtiggør os i. Vi finder de steder du i din virksomhed kan optimere og automatisere, hvorefter vi bygger løsningen til det. Med vores hjælp kan du derfor ende ud i både at optimere den data du får ind i dine systemer, så du bedre kan kende dine kunder, samtidigt med at alle dine teams sparer tid på behandling af systemerne. Der er langt mere at hente end øjet kan se.
Læs for eksempel her hvordan vi fik 95% af Arcane Tinmens kunder ind på deres B2B webshop, i stedet for deres manuelle og outdatede processer.
Med vores hjælp har Arcane Tinmen fået en skalerbar løsning, som gør livet let for både dem og deres kunder.
Østergade 31, 1. sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 28 91 27 23
E-mail: info@droppinstudio.dk