Ja, det er et godt spørgsmål. Hvorfor synkronisere man en debitor – dvs. kundedata fra 365 business central til en Magento 2 løsning? Hvad ville formået være?

alt afhængig af hvilken forretning man driver og hvilket segment der udgør din kundebase, kan man svare lidt forskelligt. Ønsker man at dykke dybere i segmentering af kunder kan vi anbefale at læse dette indlæg: Segmentering af B2B kunder.

Hvilken type kunde henvender i jer til?

Alt afhængig af hvilket type kunde så er der forskel på hvordan integrationen af debitor foregår. Denne del er hængt op på 2 overordnet elementer som er:

  1. Ordredata skal overføres og tilknyttes en debitor i 365 BC
  2. Data som ligger i 365 BC skal tilknyttes magento 2 brugerkonto samt de dele som forbindes til kundegrupper.

Sælger du til B2C kunder?

Har du en magento 2 løsning som henvender sig til private forbrugere. b2c er det en fordel at man sender ordredata til en enkelt debitor i 365 BC. Vi er ikke er interesseret i at opbevare data på en B2C kunder i vores 365 BC. Vi er med andre ord kun interesseret i data relateret til salget fra magento 2 løsningen. Dette data tilknyttes en enkelt debitor som oftest navngives”webdebitor”

Dog ser vi engang i mellem, at virksomheder gerne vil oprette enhver b2c kunde som foretager et køb. Dette gør vi ved at kalde en funktion, hvor der tjekkes op på om mailen eksister i 365 BC. Der tilknyttes en Sell_to_country for at sikre sig, at denne debitor oprettes korrekt til land og valuta.

B2B debitor oprettes af flere grunde

Af de kunder som har et cvr nummer segmenteres som en b2b kunde. Disse oprettes med stamdata i 365 BC. Det gør man for at tilknytte meget af forretningslogikken til disse oprettede debitorer. Formålet med en debitorintegration er derfor at udnytte denne logik. Det ses ofte i en B2B e-commerce løsning.

Det vil eksempelvis være at man ønsker følgende logik:

  1. Prislogik overføres – eks. kunde kan købe til en specifik pris på bestemte varer eller kategorier.
  2. Købsbetingelser kan varier og her kan en synkronisering af disse lette en del arbejde.
  3. Hente købshistorik og andet info som normalt er en rekvisation som skal indhentes pr. henvendelse
  4. Generelt indkøb, ikke kun på en enkelt debitor, men også kontakterne tilknyttet. Dette ses ofte i større organisationer, hvor der behov for flere konti som skal stå købe.

Masser af muligheder med Magento 2 og Dynamics 365 Business Central

Magento 2 er mere eller mindre en sandbox e-commerce platform. Der er rig mulighed for at implementere den ønsket logik som en 365 Business central måtte have.

Ønsker du at læse mere om vores integration – kan i læse mere her: Dynamics Nav / 365 Business Central integration

Relateret indlæg