Droppin Studio har gennem det sidste stykke tid arbejdet på en række webshops og storefronts henvendt til udenlandske kunder. Den tekniske del er forholdsvis simpel, fordi Magento har gjort det enkelt at oprette ekstra storefronts med andre sprog. Som e-købmand er der dog en række forhold, du skal være opmærksom på, hvis du ønsker at eksportere dine produkter til udenlandske kunder via e-handel. Vi giver dig her en liste med overvejelser du bør gøre dig i forhold til e-handel i udlandet

  • Domæne
    Undersøg reglerne for køb af domæne i det land du gerne vil eksportere til. For at få et .no domæne til det norske marked, skal du eksempelvis have en CVR adresse i landet eller købe det gennem et norsk agentur, som har adresse i landet.
  • Skat og moms
    Undersøg regler for de lande du gerne vil eksportere til. Er det eksempelvis afsender- eller modtagerlandets moms der skal lægges på varen og hvad med told?
  • Betaling
    Undersøg hvordan dine kunder helst vil betale. Det er ikke i alle lande at MasterCard eller PayPal er vejen frem. I nogle lande er der større tillid til bankoverførsler eller faktura. Betalingsmetoden er vigtigt i konverteringen af potentielle kunder, fordi forskellige lande har tillid til forskellige typer af betaling. Derudover er det vigtigt, at prisen på produkter vises i kundens egen valuta. Magento har som sagt gjort det nemt at tilføje en ny storefront på et nyt domæne med eget sprog og valuta, som derved virker mere lokal.
  • Sprog
    Få oversat al tekst af en professionel oversætter, så betydningen og meningen også kommer med. Professionelle oversættere kan sørge for, at dine produkter også sælger på det lokale sprog og sørge for at teksten er kulturelt og lokalt passende. Det gælder også e-mails, sociale medier og reklameannoncer på diverse medier.
  • Levering
    Hvilke muligheder er der for levering? Hvilken leveringstid og leveringspris kan du love kunderne? Infrastrukturen skal være i orden, så du kan sikre dig, at dine produkter når frem i tide og ikke bliver ødelagt i fragtprocessen.
  • Returnering
    Din virksomheds holdning til returnering er altid vigtig, men endnu vigtigere, hvis produkter skal fragtes over store afstande. Uanset hvad, så skal dine returneringspolice være tydelig på din hjemmeside.
  • Kundeservice
    Sørg for at kundeservice foregår på det lokale sprog for at sikre den gode kundeoplevelser. Det placerer dig tættere på kunden og skaber en større grad af tillid.

LAV ET ORDENTLIGT STYKKE FORARBEJDET

Det er væsentligt at forstå, at eksport til andre lande kræver en stor portion forarbejde, hvor landets kultur, lovgivning og kundernes købsadfærd undersøges. Samtidig er det vigtigt at have de organisatoriske og tekniske forhold i orden. Er hjemmesiden sat op til det respektive land i forhold til sprog, fragt, levering, handelsbetingelser og lignende? Er kundeservice gearet til at håndtere spørgsmål fra udenlandske kunder? Er marketing i stand til at reklamere og annoncere i det respektive land?

LÆR DINE UDENLANDSKE KUNDER AT KENDE

Det er nødvendigt at kende sine udenlandske kunder, hvis man vil sælge sine produkter her. I Danmark er der stor tillid til kreditkort, produktkvalitet og infrastrukturen. Danskerne handler i større grad produkter via tablets og smartphones og mange betaler gerne via services som MobilePay. Men sådan er det ikke nødvendigvis i andre lande.

BLIV KLOGERE PÅ KØBSADFÆRD OG LOVGIVNING

Der findes en lang række sider, der kan hjælpe dig med at undersøge forholdene på lige netop det marked, du gerne vil eksportere til. Både i forhold til lovgivning og befolkningens købsadfærd på online shops. Selvom alle EU lande har en del fælles lovgivning på området, er der stadig en del nationale regler, du skal være opmærksom på, hvis du vil eksporterer dine varer til udlandet. Lovgivning på områder som eksempelvis databeskyttelse, forbrugerrettigheder og momsafregning kan være med til at besværliggøre processen for danske virksomheder.

Relateret indlæg