Den 27. november er det Black Friday – dagen efter Thanksgiving i USA. Det er begyndelsen på julehandlen og en vigtig dag for de fleste retailere.

Som indehaver af en webshop kender du måske til de udfordringer, der kan forbundet med at håndtere store mængder af kunder i webshoppen på en gang. I værste fald går webshoppen ned, og mens udviklere forskellige steder sidder og forsøger at løse problemet, mister du penge.

Vi har lavet en tjekliste over de ting, der kan optimeres på din webshop op til Black Friday.

Der er kommet et par ekstra punkter på listen, som især er vigtige i forbindelse med Black Friday.

1-2-”TAK FOR DIN BESTILLING”

Når det kommer til udsalg som Black Friday, handler det først og fremmest om at få dine kunder så hurtigt igennem købsprocessen som muligt.

Én ting er, at din shop rent teknisk skal kunne håndtere en stor mængde data på én gang. Et andet vigtigt aspekt er, at organisationen omkring udsalget er forberedt. Hvordan håndterer du udsalget – og endnu vigtigere – hvordan håndterer du, hvis noget går galt?

1. KLAR AFTALE MELLEM DIG OG DINE PARTNERE

Der er mange parter involveret i driften af din webshop. Vi anbefaler, at du vælger én person, der har ansvaret for Black Friday udsalget. Uanset om det er en intern projektleder eller dit udviklingsbureau , som får ansvaret, så er det vigtigt, at alle parter er forberedt. Sørg for, at alle er blevet informeret om, at der nu skal ske noget stort på din webshop. På den måde sikrer du, at alle er klar, og at det ikke ender i mudderkastning, hvis noget alligevel skulle gå galt.

2. BETALINGS GATEWAY

Uanset om du bruger Epay, Quick pay, Dibs eller noget andet, så er det vigtigt at forberede dem på, at du forventer et større salg i en bestemt periode.

3. ERP-INTEGRATIONEN

Sørg for, at der ikke opstår flaskehalse i forbindelse med din ERP-integration.

Det er essentielt at ordreoprettelse sker automatisk, så du ikke efterfølgende skal sidde og taste flere tusinde ordrer ind manuelt.

Sørg for at stressteste din integration inden udsalget begynder, så du er sikker på, at du ikke laver salg, der ikke registreres. På den måde undgår du at sælge mere, end du har på lager.

Desuden er det vigtigt, at der ikke er unødvendige integrationer. Du skal eksempelvis ikke synkronisere lageret hele tiden. Lageret skal håndteres i Magento i den periode, udsalget står på. På den måde undgår du, at Magento hele tiden skal spørge ERP-systemet om lagerstatus.

Forbered din integration på det værste. Hvis dit ERP-system skulle bukke under for presset, så sørg for, at ordrerne går igennem alligevel og blot bliver sendt til ERP-systemet senere.

Slå automatisk synkronisering af kunder og kundespecifikke priser fra.

4. HARDWARE

Er der behov for, at din hardware skaleres op?

Som tommelfingerregel skal forsiden loade på under to sekunder.

Et øget antal besøgende vil give et større pres på serveren og derved en højere loadtid. Vi arbejder derfor oftest med en loadtid i omegnen af 250 millisekunder pr. pageload. Et af de vigtigste parametre for performance er netop loadtiden, som også sikrer den bedste kundeoplevelse.

Derudover er antallet af CPU’er vigtig. Som udgangspunkt skal du tale med din hostingpartner og eventuelt flytte din serveropsætning fra en shared løsning til en dedikeret server på Black Friday. På den måde kan du have flere CPU’er til rådighed og dermed sikre, at din server bedre kan håndtere alle de henvendelser den får. Samtidig mindskes din loadtid automatisk, fordi du får flere ressourcer til rådighed. Win win!

5. CHECK-OUT

Spørg dine kunder om så lidt som muligt i check-out. Slå eksempelvis oprettelse af brugerkonto fra. Sørg for, at der kun er én mulig fragttype. Sørg for, at dine kunder ikke kan vælge andre leveringsadresser end deres faktureringsadresse. Fjern tilmelding til nyhedsmail. Fjern menuer, reklamer og al andet støj fra din check-out side, så du skaber en salgstunnel, hvor dine kunder ikke har andre muligheder. Dine kunder skal ikke hænge i check-out i længere tid. Det gælder om at få dem hurtigt igennem.

6. E-MAILS

Find ud af, hvor mange mails du sender ud i forbindelse med ordrehåndtering. Overvej, om det er en fordel at forsinke dine e-mails et par timer. Det kan måske virke forvirrende på dine kunder, at de ikke får en ordrebekræftelse, men hvis du sender mange e-mails kan det være en stor belastning for systemet.

7. FORBERED DINE KUNDER

Forbered dine kunder på, hvad der skal ske. Informer dem om, at de kun kan få leveret til deres faktureringsadresse, at du kun leverer med Post Danmark og lignende. Så undgår du at sidde med en masse kunder, som føler sig snydt eller fejlinformeret.

Derudover er det en god idé at informere kunden om, at produktet først er deres, så snart de har trykket på ‘betal’. Som standard i Magento er produkter ikke reserveret bare fordi, de ligger i kurven. Så sørg for, at dine kunder er klar over, at produktet ikke er deres, mens det ligger i kurven og venter på, at de browser videre på shoppen. Du kan eventuelt også anbefale dem at oprette en bruger på forhånd, så slipper kunden for at taste sin adresse ind ved check-out og risikerer så ikke at miste produktet i den proces.

Det er god service, og desuden har du fraskrevet dig en del af ansvaret ved sådanne fejl.

8. TIDSPUNKT

Overvej, om du vil markedsføre udsalget til et bestemt tidspunkt på dagen. Det påvirker valget af hardware. Det er desuden nemmere for dig at allokere dine ressourcer korrekt i forhold til manuelle timer og konflikthåndtering.

Hvis du ikke tydeliggør, hvornår dit udsalg starter, risikerer du, at dine kunder sidder og venter ved midnat, selvom udsalget først starter på et senere tidspunkt. I værste tilfælde går dit site ned midt om natten, mens en flok utilfredse kunder sidder og venter. Vigtigst af alt – Husk, at du forpligter dig til det tidspunkt, du vælger.

Undersøg den data du har liggende. Find ud af hvilke produkter du sælger på hvilke tidspunkter. Sæt eventuelt bestemte produkter på udsalg på bestemte tidspunkter. På den måde kan du tilgodese dine kunder og blive skarpere på, hvilke kunder, der køber hvilke produkter.

9. DATAOPSAMLING

Hvis du ikke allerede opsamler data om dine kunder og deres købsproces og –mønstre, så er det en god idé at starte nu. På den måde kan du også indsamle data, som du kan bruge i markedsføringen til næste års Black Friday, julehandlen eller andre kampagner. Vi anbefaler Google Analytics, Raptoreller Kissmetric. Hvis du ikke selv er stærk i dataindsamling, kan vi anbefale at man finder et SEO- SEM bureau og eksperter i at udnytte data til din fordel.

10. BEGRÆNSET ANTAL

Overvej, hvor mange produkter dine kunder må købe. Sæt eventuelt et maksimalt antal pr. kunde, så du ikke har en enkelt kunde, der løber med alle produkterne. Det kan nemt indstilles i Magento.

11. LAGERSTATUS

Sørg for at tydeliggøre for kunden, hvornår produktet er udsolgt. Skift eventuelt produktbilledet til noget med et stort, fedt, rødt kryds. Det er desuden en god idé, at proceduren, for om produktet er udsolgt, kører automatisk. Det er der to grunde til:

  • Du kommer ikke til at ændre på lagerstatus ved en fejl.
  • Du risikerer ikke, at der er så meget load på siden, at du ikke selv kan komme ind og ændre status.

12. AUTOMATISK LANCERING

Vi anbefaler at produktet lægges live på siden automatisk (eventuelt med en nedtælling). På den måde undgår du manuelle fejl og sikrer, at produktet går live på det tidspunkt, du har lovet dine kunder.

13. CACHING

Full page caching er en afgørende funktion, hvis du vil maksimere dine siders loadtider. Der er dog nogle sider, som ikke skal caches.

  • Add-to-cart området
  • Indkøbskurven
  • Kurvoverblik i header eller sidebar
  • Check-out siden
  • Kvitteringssiden
  • Lagerstatus (på lager, ikke på lager)
  • Produktbilledet, hvis du har tænk dig at skifte det.

14. NAVIGATION

Overvej navigationsstierne ind til produktet, for at mindske brugen af ressourcer, så som for mange kald til databasen. Lav eksempelvis et billede på forsiden, der linker direkte til produkterne eller en Black Friday landingsside. Send også kunderne direkte i check-out, når de har lagt varen i kurven.

15. SOCIALE INTEGRATION

Slå alle sociale integrationer fra, så du kan mindske sidens loadtid. Eksempelvis Instagram billede-slider, Facebook like-bokse, news stream osv.

16. EFFEKTER

Minimer mængden af data ved at slå effekter fra (billeder, pop-ups, javascript mm.) Det gælder også eventuelle store locators og newsfeeds fra eksterne sider.

17. RESPONSIVT DESIGN

Gennemgå dit responsive design, så du er sikker på at købsflowet og alle essentielle funktioner virker på flere platforme.

18. WISHLIST

Overvej om det er en god ide at give dine kunder mulighed for at tilføje dine tilbudsprodukter til en ønskeliste på forhånd. På den måde bliver det nemmere og hurtigere for dine kunder at købe produkterne på dagen. Det kræver selvfølgelig at du vil afsløre, hvilke produkter der kommer tilbud på. Løsningen er især smart, hvis du giver kunderne mulighed for at lave ønskelisten til en indkøbskurv i Magento.

19. KØB FRA PRODUKTLISTEN

Gør det muligt for kunderne at lægge produkterne i kurv eller købe produkter direkte fra produktlisten. På de måde undgår du at produktsiden bliver endnu et led i købsprocessen. Det handler jo netop om at skære ind til benet, så dine kunder kommer hurtigt gennem din webshop.

20. SØGNING

Det skal være nemt for dine kunder at søge og finde de produkter, du har tilbud på. Jo mere dine kunder skal klikke gennem sider for at lede efter produkter, jo mere trafk skal serveren håndtere.

21. TILBUDSKATEGORIER

Opdel dine tilbudsprodukter, så kunderne kan finde det de leder efter. Lav eventuelt en Black Friday landingsside og kategoriser dine produkter, så det er logisk for kunderne at finde dem.

Har du mange ressourcer til rådighed kan du bruge den kundedata du allerede har tilgængelig og parre produkter og på den måde skabe upp-sells.

Vi håber, du kan bruge listen konstruktivt i forbindelse med Black Friday.

Relateret indlæg