D R O P P I N .

Hvad er en b2b webshop?

Hvem bruger en b2b webshop?

En b2b webshop er ganske enkelt et ecommerce site, hvor der sælges produkter og ydelser til andre forretninger dvs. der handles i relationen “Business to business” og heraf kommer begrebet B2B. I en B2B webshop er det meget velkendt, at man opretter kundelogins til sine kunder og på den måde kan de så handle på ens B2B webshop.

Mange benytter sig af en B2B webshop fordi det typisk er en del af deres overordnede vækststrategi på tværs af virksomhedens værdikæde. En B2B webshop bruges også for, at kunne minimere spildtid på standard forspørgsler, som fx. “enhedsprisen på x produkt” og “hvornår kan jeg få x produkt leveret” og mersalg på eksisterende kunder. Disse arbejdsgange vil blive håndteret af ens B2B webshop, da kunden både kan få svar på forespørgsler, samt handle i gennem webshoppen.

 

En b2b webshop skaber vækst og generer mersalg

Fordele ved at jeres virksomhed har en b2b webshop

Med en Magento B2B webshop optimeres forretningsforbindelser og den skaber vækst og mersalg, fordi du kan sælge produkter og services til dine B2B kunder hurtigere og nemmere – Også selvom du mener, at dine produkter er for komplekse til e-handel. 

Sælger du komplekse, skræddersyede produkter til dine kunder, hvor prisen og produktet er afhængig af mange forskellige parametre, udvikler vi også build-to-order Magento shops. Læs mere om sådan en løsning her.

 

 

  • Nem håndtering af kundegrupper som eksempelvis internationale kunder og deres specifikke priser.
  • Tovejssynkronisering med dit ERP-system.
  • Lettere indkøbs- og ordreproces for alle parter.
  • Automatiseret proces.

Nedenfor kan du se b2b funktioner, som i kan bruge som inspiration til jeres næste b2b webshop. ​

Login beskyttelse

Vi kan gøre shoppen usynlige for udefrakommende, så man ikke kan få adgang til shoppen, før der er logget ind

Login for at se priser og tilføje til kurv

Produkter er synlige for alle, der besøger shoppen, men priser og muligheden for at lægge produktet i kurven er først mulig, når der er logget ind

Quick order

Mulighed for at B2B kunder kan bestille og søge efter produkter på baggrund af varenummer. Dette gør det nemt for kunder at lave en hurtig bestilling ud fra et varekatalog

Kredit loft

Der er mulighed for at synkronisere B2B kundernes kreditloft og forfalden konto fra ERP-systemet. Hvis der eksempelvis er en B2B kunde, som har udestående fakturaer, der overstiger et bestemt kreditmaks, kan vi fjerne deres mulighed for at handle i shoppen.

Custom stock status

Der er mulighed for at ændre eksisterende lagerstatuser eller oprette nye. Dette kunne eksempelvis være “bestillingsvare” eller “under produktioner”.

Preorder og backorder

B2B kunder kan reservere produkter, der ikke er på lager i øjeblikket. Samtidig kan der forudbestilles produkter, som endnu ikke er på lager.

Optimeret Ajax søgning

For at give jeres besøgende den bedste oplevelse, implementeres en Ajax søgning på jeres webshop. Der vises forslag ud fra hvad kunden skriver i søgefeltet.

Bestemte leveringsdatoer

Du har mulighed for at påvirke, hvornår kunden skal kunne vælge levering. Eksempelvis hvis der ikke kan leveres på helligdage. Der laves et felt i administrationsområdet hvor leveringsfrie datoer indtastes

CMS adgang baseret på kundegruppe

Adgangen til forskellige CMS sider kan tilpasses den enkelte B2B kundegruppe. Der oprettes og benyttes Magento kundegruppe funktionalitet. Det giver mulighed for at målrette din information til dine forskellige kundegruppe

PDF streaming af faktura og kreditnota på kundeside

B2B kunden kan få vist nye og gamle fakturaer og kreditnotaer på deres kundeside. PDF’en streames direkte fra ERP-systemet

B2B checkout

Fakturerings- og leveringsadresser hentes via ERP-systemet. Det samme gælder leveringsmetode og -pris. Betaling foregår som udgangspunkt via faktura

Kategori adgang

Adgangen til forskellige kategorier af produkter kan tilpasses den enkelte B2B kunde

Bestillings matrix

Ved at lave en matrix ordning kan der oprettes specielle priser på baggrund af ordrestørrelsen.

Salgsagenter

Ved at tilkoble salgagenter kan sælgere af produkterne få særlig adgang til kundegrupper og produkter. Læs mere om funktionen her

Kundespecifikke priser

Det er muligt at have unikke kundepriser ud fra pristabeller, der er oprettet i ERP-systemet. Det betyder at hver kunde kan have en unik pris pr. produkt, som synkroniseres ved login og overskriver Magentos standard prislogik. Dette kan yderligere udvides ved valuta for hver kunde

Mersalg

Ved at vise dine B2B kunder alternative produkter i tilfælde af, at en vare ikke er på lager, kan vi inspirere kunderne til at alligevel at handle

Kontant rabat

Når en kunde betaler deres faktura indenfor 8 dage, vil der være en rabat på 2% som krediteres på ordren. Ordren opdateres i Magento og synkroniseres til ERP-systemet

Integration med Consignor

Der laves en integration med Consignor. Det bliver muligt for kunden at se tracking informationer på deres forsendelser, direkte på deres Magento kundeside.

Hvordan bygger du din næste b2b webshop?

Start med en standard løsning og udvid efter behov

Mangler du inspiration til, hvordan en B2B webshop kan bygges, så den passer til flere kundesegmenter, kan du læse vores blogindlæg om segmentering på B2B webshops.

I blogindlægget vil du lære mere om hvordan du segmentere, og kan matche b2b funktioner i din til til disse segmenter – en øvelse som er meget brugbar inden man bygger sit næste b2b webshop. 

Til dem der søger en standard løsning, som er køreklar og uden begrænsninger – vil vi anbefale jer at kigge på vores produkt. 

Produktet er bygget udelukkende til virksomheder der ønsker mere fokus på salg via en forhandlerportal og mere tid til kundeservice, med basisfunktioner der kommer “out of the box”



Nedenfor finder du inspiration til funktioner
i jeres nye B2B webshop


Hvorfor bruge Magento 2 til jeres nye B2B webshop

Hvad er vigtigt for jeres B2B løsning?

Vi har baseret vores B2B webshop på Magento 2. Det er efter vores mening, markedets mest robuste ecommerce CMS platform. I dag er der mere end 250.000 Magento webshops som er i drift verden over. 

Udover det, er der mange konkrete fordele som vi mener er essentielle for en god B2B webshop. 

1. Det er open source 

det betyder, at man ikke skal betale for at benytte sig af platformen, og man kan tilpasse løsningen nøjagtig som man gerne vil. 

2. Kan nemt integreres

Hvis jeres virksomhed bruger et ERP system, CRM eller andet kan det nemt integreres til Magento. 

3. Internationalisering 

Som standrad kan man bruge flere valutaer, moms og oprette butikker som understøtter et lokalt sprog til det pågældende marked. 

4. Mange standard funktioner

Platformen har mange funktioner, som er standard og kan benyttes uden nogen behov for udvikling. 

5. Tusindvis af extensions

Da det er Open source er der mange udviklere som udvikler extensions til at løse specifikke behov som man – extensions sælges på et globalt digitalt marked. 

 

Mobilt e-commerce – siden skal tilgås nemt

Et af de vigtigste emner for et nyt site er kilden hvorpå jeres kunder kan tilgå sitet. Det kan godt være, at jeres kunder ikke køber noget gennem deres smartphone eller andre enheder, men de vil formentlig som minimum opsøge info om jeres produkter.  

B2B funktioner udover det sædvanlige

Løsningen skal indeholde funktioner der berør de mest vigtige områder for jeres forretning – her er der tale om salg, adminstrering af kunder, prisstruktur, forsendelser, produkter, reklamationer og meget mere. Målet skal være, at løfte mange manuelle processor og i sidste ende automatisere så meget som muligt.

Skallering og udvidelser efter behov

Hvad end i starter med, så udvikler jeres webshop sig fra at indeholde få debitorer og produkter til et større kartotek samt integrationer til adskillige services eller systemer som et ERP system eller et CRM til håndtering af jeres kunderelationer. De fleste udvidelser man ønsker kan implementeres med extensions som er bygget af andre.

Dine kunders behov ændrer sig

Med tiden vil i opleve, at jeres kunder har mere komplekse behov. Her kommer vigtigheden af en platform som er open source til udtryk. Med en pragmatisk tilgang kan i få jeres kunders ønsker afspejlet i en funktion, som implementeres lige nøjagtig efter jeres kundes behov hvis i finder det relevant. 

 

 


Vælg jeres funktioner
med omhu


De 5 kerneområder vi gennemgår

Vi har udvalgt en række funktioner som vi mener er vigtig for at drive B2B handel. De funktioner er klassificeret under 5 kerneområder, der er grundlæggende for enhver B2B løsning. Ikke alle punkter er lige vigtige, men det kommer an på jeres forretnings nuværende behov, som altid kan ændrer sig over tid i takt med man får mere pragmatisk erfaring med B2B. 

  1. Priser, valuta og moms.
  2. Debitor, debitorgrupper og hieraki på brugere
  3. Kundekonto og favoritlister
  4. Produkter, katalog og ordre
  5. Kundeservice og håndtering af reklamationer

 

Login for at se priser eller shoppens indhold

Du kan vælge, at offentligheden må se shoppens indhold, men først kan se priser når de er logget ind for at forhindre konkurrenterne i at få indblik i din prissætning for forskellige produkter som din forretning sælger.

Listepris pr. kundegruppe

Opret de kundegrupper som du ønsker at klassificerer dine kunder i og sæt et ønsket pris som udelukkende kun gælder for den gruppe.

Mængdepriser

Man kan sætte mængdepriser for alle produkter, hvor man selv bestemmer intervallerne. Det er også muligt at sætte mængdepriser pr. kundegruppe. Prisintervallet vil fremgå grafisk på produktsiden

 

 

Håndtering af priser i flere valutaer

Til de kunder der ikke handler i Danske Kroner kan du sætte priser op i deres respektive valuta som enten oversættes til en fast kurs eller indtaste manuelt en passende pris til produktet og det natinale marked kunden befinder sig i.

Opsætning af flere momssatser

Sæt momssatser for Danske kunder med dansk moms, Europæiske kunder, Asiatiske kunder eller andre markeder, hvor det er nødvendigt med den rigtige momssats pr. land. Der understøttes moms for de fleste lande. 

 

Opret en debitor eller debitorgruppe

I vores løsning kan du oprette en debitor med mulighed for at indtaste stamdata for virksomheden, hvor debitoren kan segmenteres i de debitorgruppe du ønsker at oprette for at kunne målrette priser, produkter og services til de kunder der finder det relevant

Log aktiviteten på shoppen

Med en løsning, hvor man har flere lag af brugere er det muligt for adminstrator at se de seneste handlinger udført af registreret brugere også data som selve handlingen.

 

 

Hieraki på b2b brugere

I vores løsning kan du oprette en organisation som paraply – under dem kan du oprette flere forretninger og kontaktpersoner som kan gives forskellige roller eller begrænse til forskellige handlinger. Eks. kan man oprtte en indkøber konto til en specifik butik under en oraganisation, hvor indkøberen kan udvælge produkterne, men kan ikke selv gennemføre en bestilling, da det er styret af organisationen. Eller sætte en grænse for beløb som kan handles for. Hvor kontakt har samme faktureringsadresse, men kan sætte forskellige leveringsadresse

 

Kundekonto til dine brugere

Vi tilbyder dine kunder at de kan logge på og gå til deres ”konto dashboard”, hvor de kan genbestille, se status på deres bestilling, ændrer i stamdata, leveringsoplysninger og meget mere.

Favoritlister eller bestillingslister

Opret lister med produkter som kan konverteres til en kurv. Der er ikke nogen begrænsninger for listerne, og de kan deles med andre brugere.

Genbestilling af tidligere ordre og se ordrehistorik

Under en kundes konto finder man en liste af tidligere ordre som er færdigbehandlet. Her kan man vælge at genbestille, hvor løsningen vil kigge på om varen er på lager, vise den nyeste pris samt lægge produkterne i kurven til checkout

 

 

Godkendelse af nye kunder ved oprettelse

Ved en oprettelse på sitet vil adminstrator få en mail, hvor der skal aktivt skal vælges om brugeren kan få adgang eller nægte. Den process er udelukkende for at sikre sig verrificering af brugeren samt forretningen faktisk eksisterer inden man giver vedkommende lov til at kigge ind i jeres forretning.

Ubegrænset antal debitor eller admin bruger

I kan oprette alle de kundekonto til jeres debitorer som i ønsker, der er ikke nogen begrænsning – det samme gælder admin brugere. Opret lige så mange som i har behov for, og sæt eventuelt begrænsninger så en type admin kun kan løse en type opgaver, hvor andre også kan behandle ordre osv. I Magento betaler man ikke licence for brugere. 

 

 

Tilføj dokumenter til produkter og cms sider

Til de produkter der har en brugsanvisning eller en manual med vigtige informationer kan du tilføje dokumenter til download. Det samme gælder CMS sider med vejledninger kan man tilføje et dokument til download

Produktmatrix til produkter med varianter

Produkter der findes i forskellige varianter kan oprettes i alle de afarter man ønsker. For at gøre det nemt og overskuligt i en indkøbsprocess kan man opsætte en matrix med alle de forskelige varianter.

Saldoliste på varelager

For hvert status din virksomhed gennemgår kan i indtaste det optalte antal for produktet

Valg af leveringstidspunkt

Giv din kunde muligheden for at fortryde en bestilling

 

 

Valg af leveringstidspunkt

Lad din kunde bestemme hvornår de ønsker bestillingen leveret. Det er specielt meget fleksibelt til kunder der vil planlægge fremtidige kampagner

Begrænsning af kategorier og produkter

Sæt adgangsbegrænsning på produkter og kategorier for enkelte debitor og debitorgrupper.

Quickordre på varenummer, produktnavn eller uplaod af CSV

Kunder der kender jeres sortiment vil efterhånden gerne spare tid på at fortage en ordre. Her kan du/i tilbyde jeres kunder, at de kan indtaste SKU nummer, antal vare og derefter lægge bestillingen i kurv til inkøb. Det er også muligt at uploade en CSV-fil med de samme info som en hurtige metode til bestilling

 

Effektiv RMA styring

Med RMA i jeres løsning kan i styre indgående sager, hvor kunder som er oprettet på shoppen kan angive en reklamation, hvor du som virksomhed kan styre oprettelsesprocessen til færdigbehandlet sag med de udfald som du/i selv har sat. Det er nemt, effektivt og jeres kunder kan i løbet af 3 min indberette reklamation med billeder, beskrivelser, hvilket produkt fra ordrenummer osv. Alt kommunikation sker fra backend hos administrator og i kundens egen konto for sagsfremgang og endelige behandling af deres sager

 

Se de seneste ændringer i jeres platform

Alt bliver logget i backend, hvor du som administrator kan se forskellige handlinger udført af de registreret brugere i din egen organisation.

Log på din kundes vegne og hjælp dem videre

Du kan som administrator “logge” på en kundes konto, her kan du eks. fortage en bestilling eller være behjælpelig på andre måder med styring af deres konto



Vi tilbyder forskellige løsninger
afhængig af jeres behov

Enkelte pakker i starten

Vi tilbyder vores løsninger i pakker, så man nemt kan få et overblik over  de muligheder hos os. Er man i tvivl kan man nemt få et overblik nedenfor – ellers kontakt os for mere. 

Efter aflevering og fremadrettet

Alle løsninger kan nemt udvides, hvis man har behov for tilretninger, men som standard skal man vælge en pakke i starten. Videreudvikling sker altid efter “afleveret og godkendt” løsning. 

 

B2B webshop

Business

25.000,-/ Kr.

Professionel

35.000,-/ Kr.

Enterprise

65.000,-/ Kr.

Mobilt E-commerce
SEO venligt
Simple produkter
Produktvarianter
Grupperede produkter
Virtuelle produkter
Download produkter
Lagerstyring
Multi source lager
Flere valutaer
Kundekonto
Kundegrupper
Genbestilling
CMS sider
Opret flere butikker/websites
Google Analytics
Google GTM
Google Adwords
Feeds til Google, Facebook og Amazon
GDPR
Mængdepriser
Facebook Pixel
Farvoritlister og bestillingslister
Login for at se priser
Quickorder
B2B registrering og Godkendelse af nye kunder
Kundespecifikke priser og rabatter
Produktdokumenter
Produkt matrix
Flere bestillingslister
Smart søgning
Mulighed for at ændre i ordredata
Udgået produkter
Ubetalte fakturaer reminder
Generer en produkt pdf
Begrænsning af kategorier
Kundedokumenter
RMA styring
Opret flere virksomhedskonti
Live tilbudsfunktion på produktside
Send prøveprodukter

En opdateringsaftale 

I det øjeblik i beslutter jer for at digitalisere jeres B2B salg er det samtidig vigtigt, at holde jeres løsninger sikre – det er der kun en måde at sikre jeres løsninger på. Det er ved at implementerer de opdateringer som Magento.com udgiver flere gange på et år og opdatere moduler som er installeret på jeres løsninger.  Det er vigtigt at understrege sikkerheden i jeres løsninger. Det er ikke kun jeres data som er i udsat, men mest jeres kunders data, deres købsmønstre og generelt alt det data som i holder på jeres kunder. Det vil skabe mistro, hvis man ikke kan garantere jeres kunders løsninger og hele ideen med at digitalisere falder til jorden. 

Priser på en opdateringsaftale

Vi har skræddersyet opdateringsaftalerne til at dække hvert B2B pakke vi tilbyder. Disse dækker selve Magento 2 installationen og de moduler der bruges, som skal opdateres individuelt for at sikre sikkerhed. 

Pakkernes priser: 

1. Business / 6.000,- eks. moms. årligt.

2. Professionel / 8.000,- eks. moms. årligt.

3. Enterprise / 12.000,- eks. moms. årligt.

 

 

Vi er her for at hjælpe

Har du spørgsmål, eller skal vi hjælpe dig med at finde den helt rigtige løsning til dit behov?

Kontakt vores kundeserviceafdeling på 28 91 27 23 eller support@droppinstudio.dk

 

Østergade 31, 1. sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 28 91 27 23
E-mail: info@droppinstudio.dk

Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.