Hvor kommer inspirationen fra?

E-handels branchen er der megen fokus på handel direkte med forbrugerne. Konverteringsrater, SEO, call to action og andre begreber i branchen er gode til at indfange forskellige dele af handlen mellem virksomheder og forbrugere.

E-handel handler i sådan en terminologi om at friste forbrugeren til at købe nogle bestemte varer, klikke nogle bestemte steder og falde over nogle bestemte sider frem for andre.

Find ud af hvilket behov dine kunder har

Derfor er der nogle funktionaliteter på en B2C webshop, som gør, at den henvender sig specielt godt til forbrugere. På samme måde er der også nogle funktionaliteter, som en B2B webshop bør tilbyde, for at imødekomme B2B kundernes behov og give dem en lettere købsproces, samt give en bedre service med en række funktioner som kan løfte jeres back-offices rolle.

Forbrugere skal fristes, forhandlere skal imødekommes

Dine B2B kunder skal ikke nødvendigvis fristes til at handle. De skal heller ikke nødvendigvis overbevises om, at dine produkter er af høj kvalitet, eller have muligheden for at læse om din forretnings historie. Dine B2B kunder skal have nogle andre muligheder. Vi giver dig her 10 B2B funktionaliteter, som du bør implementere, når du skal have udviklet din webshop.

1. Genbestilling af en ordre

Mulighed for at forhandleren kan genbestille ordrer baseret på købshistorik.
På en kundes kontoside vil der være mulighed for at genbestille tidligere ordreHvis du har en Magento B2B løsning er der følgende genbestillings funktioner som dine kunder kan bruge:

  • Alle ordre der kan genbestilles vises “genbestil” link.
  • Produkterne lægges i kurv, og skulle der være udsolgt, vil den automatisk underrette din kunde om manglende beholdning. 
  • Når produkterne er lagt i kurven, kan din kunde forøge, formindske antal eller fjerne en linje. 
  • Prisen justeres globalt eller efter den kundespecifikke pris der er sat – prisen opdateres. Man risikere ikke at bruge en ældre pris. 


2. Rabatter

Mulighed for at få rabatter i forskellige situationer

  1. Engagement – Jo mere kunden har handlet på årsbasis, des mere rabat opnår han.
  2. Ordrestørrelse – Jo større ordre, des større rabat.

3. Visning af lagerstatus

Eksempelvis mulighed for at give forhandleren besked, når produkter, han har vist interesse for, er tilbage på lager. Ellers kan man vise beholdningen som et antal der viser det nøjagtig antal. Det kan også være et interval eller som det tredje kan vi nøjes med at bruge ikonografi.

4. Alternative produkter

Mulighed for at vise alternative produkter i tilfælde af, at en vare ikke er på lager.

5. Reservation / backorder

Mulighed for at dine forhandlere kan reservere varer, du har eller får på lager.

6. Tilpasset design

Tilpas designet således, at det er nemt at finde rundt – informationer er nemme af aflæse. Det er generelt en god ide, at følge nogle retningslinjer for godt design, så man ikke ender med en ulæselig side, med komplikationer på alle enheder. Det giver direkte dårlig brugeroplevelse.

7. Varenummerbestilling og –søgning

Mulighed for at forhandleren kan søge på og bestille produkter via produktets SKU og desuden nemt få vist produkter, der indgår i hans ordrehistorik.

8. Kundegrupper

Nem håndtering af kundegrupper, som eksempelvis internationale kunder og deres specifikke priser. Her anbefaler vi at man arbejder efter at segmenter kundegrupper i parametre som: Betalingsmetode, handelsbetingelser, forsendelsesmetode, hvilket sortiment de har adgang til og ikke mindst hvilken rabatgruppe de hører til.

9. ERP-integration

Stærk ERP-integration, som eksempelvis gør det muligt at koble dine forhandleres analoge salgskanaler på dit økonomisystem og stadig have et opdateret lager og ordresystem. Læs mere om vores Dynamics NAV integration til Magento 2

10. PDF-streaming af faktura

Mulighed for at forhandlerens fakturaer, nye som gamle, streames til webshoppen direkte fra dit ERP-system.

11. Bulk bestilling

Lad dine kunder få muligheden for at lægge større ordrer og dermed opnå en bedre stykpris.

12. Produkt matrix

Gør det nemmere for dine kunder at bestille produkter, med forskellige attributter såsom størrelse, farve og mængde. Dine forhandlere vil typisk have flere typer af dine varer, som skal købes ind. Derfor ser vi det mere end belejligt, at man viser alle varianter samlet i en bestillingsmatrix, så din forhandler nemt kan bestille de varianter som der er brug for.

13. RMA sagsstyring

Vi ser fordele i at man digitalisere RMA processen internt og eksternt for at opnå en gnidningsfri process fra jeres kunde ønsker at gøre en indsigelse til produktet er krediteret og bogført i regnskabet, og man behandler en sag uden at have været i telefonisk kontakt med kunden eller anden form for kontakt som ligger udenfor systemet.For at gøre processen nemmere.

5 punkter som er kernen for en optimal RMA sagsstyring på en B2B webshop

Nemt at tilgå på jeres B2B webshop med link til underside, hvor der udførligt vises hvad der skal foretages, og hvilket info man skal bruge, forventet behandlingstid, og skulle der være forsinkelser er der kontaktinfo til en afdeling i jeres virksomhed som kan følge op på sagen med fuldt kendskab til denne sag.

Nem adgang til RMA oprettelse

Jeres kunder skal have nemt ved at oprette en sag på en given ordre. På RMA siden anbefaler vi, at man kan oprette sager ud fra et ordrenummer eller Email, som kun kan verificeres med data som ligger i databasen på enten en bruger eller et ordrenummer. Jeres kunde skal med andre ord ikke forholde sig til andet end at taste et ordrenummer ind eller en emailadresse.

Kun det mest nødvendig data indsamles

Processen ved selve sagsoprettelsen skal indeholde kun det mest basale som er minimum for hvad din virksomhed skal bruge for at oprette en sag. Det er eksempelvis, varen på den ordre man har indtastet, beskrivelse af sagen ønsket handling – altså ønsker man en ny vare sendt eller ønsker man at varen skal krediteres? Udover det er det vigtigt, at jeres kunde har mulighed for at vedhæfte billeder af varen som sagen drejer sig om. Billeder er også vigtige, hvis man skal sende varen til en producent for at bruge reklamationsretten, fejl og mangler som er producentens ansvar.

Alle skal nemt vide hvor i processen de befinder sig i

Gennemsigtighed i processen, hvor en kunde ikke skal ringe ind for at høre med en specifik sag, udover i tilfælde, hvor der er komplekse sager, men her kontakter man kunden præventivt, og forklarer sagen og dets udfald som man forventer. Er det derimod en ganske almindelig sag, så skal det være muligt for en kunde at se hvor langt en sag er fra at blive afsluttet eller en for for 3-trin status.

Afslut nemt sager, med forskellige muligheder

Afslutning af en sag skal ske i det omfang, hvor jeres kunde enten har valgt, at få en vare tilsendt som erstatning eller vælger at krediterer varen. Husk at lave et opfølgning på sagen, hvor i fisker efter deres oplevelse med RMA. Forhåbentlig kan i få noget info som giver jer muligheden for at forbedre jeres service overfor den næste kunde som måtte bruge jeres RMA.

Fordele og besparelser med en B2B webshop med RMA

Der er mange besparelser at hente ved at bygge en webshop, der henvender sig specielt til dine B2B-kunder. Det letter hele indkøbs- og ordreprocessen for dig selv såvel som dine kunder og sparer dig dermed for både tid og penge. Overskud, som du eksempelvis kan bruge på at friste dine forbrugere til at handle på din B2C storefront.

Interesseret i at udforske vores B2B løsning? Læs mere her: https://droppinstudio.dk/b2b-webshop/ 

Related Post

Leave a Comment

Østergade 31, 1. sal
8000 Aarhus C
Tlf: +45 28 91 27 23
E-mail: info@droppinstudio.dk

Sprog