Produktlancering – Sådan forbereder du dig og din webshop

Har du spørgsmål til os?

Ring på +45 28 91 27 23 eller send en mail til hermes@droppinstudio.dk

Hermes Honey-Bird Yokhana

Kontaktchef / Partner

ceo-img

Som indehaver af en webshop kender du måske til de udfordringer, der er forbundet med at lancere et nyt produkt, som mange af dine kunder er interesseret i. I værste fald går webshoppen ned, og mens udviklere forskellige steder sidder og forsøger at løse problemet, mister du penge.

Vi har lavet en tjekliste over de ting, du skal have styr på i forbindelse med din lancering.

Tjeklisten kan også bruges i forbindelse med større udsalg på din webshop, hvor du forventer et stort antal besøgende.

Når det kommer til lancering af nye produkter på shoppen, handler det først og fremmest om at få dine kunder så hurtigt igennem købsprocessen som muligt.

Én ting er, at din shop rent teknisk skal kunne håndtere en stor mængde data på én gang. Et andet vigtigt aspekt er, at organisationen omkring lanceringen er forberedt. Hvordan håndterer du lanceringen – og endnu vigtigere – hvordan håndterer du, hvis noget går galt?

 

1. Klar aftale mellem dig og dine partnere

Der er mange parter involveret i driften af din webshop. Vi anbefaler, at du vælger én person, der har ansvaret for lanceringen af dit nye produkt. Uanset om det er en intern projektleder eller dit udviklingsbureau , som får ansvaret, så er det vigtigt, at alle parter er forberedt. Sørg for, at alle er blevet informeret om, at der nu skal ske noget stort på din webshop. På den måde sikrer du, at alle er klar, og at det ikke ender i mudderkastning, hvis noget alligevel skulle gå galt.

 

2. Betalings Gateway

Uanset om du bruger Epay, Quick pay, Dibs eller noget andet, så er det vigtigt at forberede dem på, at du forventer et større salg i en bestemt periode.

 

3. ERP-integrationen

Sørg for, at der ikke opstår flaskehalse i forbindelse med din ERP-integration.

Det er essentielt at ordreoprettelse sker automatisk, så du ikke efterfølgende skal sidde og taste flere tusinde ordrer ind manuelt.

Sørg for at stressteste din integration inden lanceringen, så du er sikker på, at du ikke laver salg, der ikke registreres. På den måde undgår du at sælge mere, end du har på lager.

Desuden er det vigtigt, at der ikke er unødvendige integrationer. Du skal eksempelvis ikke synkronisere lageret hele tiden. Lageret skal håndteres i Magento i den periode, du lancerer dit produkt. På den måde undgår du, at Magento hele tiden skal spørge ERP-systemet om lagerstatus.

Forbered din integration på det værste. Hvis dit ERP-system skulle bukke under for presset, så sørg for, at ordrerne går igennem alligevel og blot bliver sendt til ERP-systemet senere.

Slå automatisk synkronisering af kunder og kundespecifikke priser fra.

 

4. Hardware

Er der behov for, at din hardware skaleres op?

Som tommelfingerregel skal forsiden loade på under to sekunder.

Et øget antal besøgende vil give et større pres på serveren og derved en højere loadtid. Vi arbejder derfor oftest med en loadtid i omegnen af 250 millisekunder pr. pageload. Et af de vigtigste parametre for performance er netop loadtiden, som også sikrer den bedste kundeoplevelse.

Derudover er antallet af CPU’er vigtig. Som udgangspunkt skal du tale med din hostingpartner og eventuelt flytte din serveropsætning fra en shared løsning til en dedikeret server i den periode, hvor du planlægger at lancere et nyt produkt. På den måde kan du have flere CPU’er til rådighed og dermed sikre, at din server bedre kan håndtere alle de henvendelser den får. Samtidig mindskes din loadtid automatisk, fordi du får flere ressourcer til rådighed. Win win!

Vi har lavet en simpel tabel, som kan udregne, hvor mange besøgende din webshop kan håndtere.

Du skal bruge følgende parametre i udregningen:

  • Loadtid. Du kan finde din sides loadtid på Pingdom. Indsæt din sides URL og sørg for at siden testes fra en realistisk lokation i settings.Pingdom Speed Test
  • CPU’er. Find ud af, hvor mange CPU’er du har til rådighed. Hvis du ikke er helt sikker, så sæt den til 12. Det er Magento Hotels standard, hvis du har en dedikeret serveropsætning.
  • Find det antal sider, kunden skal igennem for at foretage et køb. (Eksempelvis forside > produktside > checkout)
  • Undersøg hvor lang tid, du regner med, at en kunde bruger på at foretage et køb.

 

 

 

Det antal kunder som din webshop kan håndtere er en indikator på, hvor mange besøgende, der kan handle i din webshop i minuttet.

 

Ved at følge de trin vi har listet i dette indlæg, sikrer du at loadtiden forbedres, og at der er færre sider, der skal loades. Desuden optimerer du også den tid, det tager for kunden at købe produktet.

Alle parametrene kan og bør derfor optimeres. På den måde sikrer du, at din webshop kører som den skal, og at dine kunder får en god oplevelse.

Det er klart, at der er flere parametre, der spiller ind. Vi anbefaler, at du taler med din hostingpartner og dit udviklingsbureau, hvis du vil være sikker på, at du har det optimale udgangspunkt for en succesfuld lancering.

 

5. Check-out

Spørg dine kunder om så lidt som muligt i check-out. Slå eksempelvis oprettelse af brugerkonto fra. Sørg for, at der kun er én mulig fragttype. Sørg for, at dine kunder ikke kan vælge andre leveringsadresser end deres faktureringsadresse. Dine kunder skal ikke hænge i check-out i længere tid. Det gælder om at få dem hurtigt igennem.

 

6. E-mails

Find ud af, hvor mange mails du sender ud i forbindelse med ordrehåndtering. Overvej, om det er en fordel at forsinke dine e-mails et par timer. Det kan måske virke forvirrende på dine kunder, at de ikke får en ordrebekræftelse, men hvis du sender mange e-mails kan det være en stor belastning for systemet.

 

7. Forbered dine kunder

Forbered dine kunder på, hvad der skal ske. Informer dem om, at de kun kan få leveret til deres faktureringsadresse, at du kun leverer med Post Danmark og lignende. Så undgår du at sidde med en masse kunder, som føler sig snydt eller fejlinformeret.

Derudover er det en god idé at informere kunden om, at produktet først er deres, så snart de har trykket på ‘betal’. Som standard i Magento er produkter ikke reserveret bare fordi, de ligger i kurven. Så sørg for, at dine kunder er klar over, at produktet ikke er deres, mens det ligger i kurven og venter på, at de browser videre på shoppen. Du kan eventuelt også anbefale dem at oprette en bruger på forhånd, så slipper kunden for at taste sin adresse ind ved check-out og risikerer så ikke at miste produktet i den proces.

Det er god service, og desuden har du fraskrevet dig en del af ansvaret ved sådanne fejl.

 

8. Tidspunkt

Overvej, om du vil markedsføre lanceringen til et bestemt tidspunkt eller en bestemt dato. Det påvirker valget af hardware.

Vi anbefaler, at du vælger et bestemt tidspunkt – det er nok lidt dyrere i hardware, men det er nemmere for dig at allokere dine ressourcer korrekt i forhold til manuelle timer og konflikthåndtering. Desuden sparer du lidt penge i forhold til dit udviklingbureau, som kun skal sidde standby i et bestemt tidsrum og ikke over en hel dag.

Hvis du vælger at lancere på en bestemt dato, risikerer du derudover, at dine kunder sidder og venter ved midnat, selvom produktet først kommer på shoppen på et senere tidspunkt. I værste tilfælde går dit site ned midt om natten, mens en flok utilfredse kunder sidder og venter. Vigtigst af alt – Husk, at du forpligter dig til det tidspunkt, du vælger.

 

9. Begrænset antal

Overvej, hvor mange produkter dine kunder må købe. Sæt eventuelt et maksimalt antal pr. kunde, så du ikke har en enkelt kunde, der løber med alle produkterne. Det kan nemt indstilles i Magento.

 

10. Lagerstatus

Sørg for at tydeliggøre for kunden, hvornår produktet er udsolgt. Skift eventuelt produktbilledet til noget med et stort, fedt, rødt kryds. Det er desuden en god idé, at proceduren, for om produktet er udsolgt, kører automatisk. Det er der to grunde til:

  • Du kommer ikke til at ændre på lagerstatus ved en fejl.
  • Du risikerer ikke, at der er så meget load på siden, at du ikke selv kan komme ind og ændre status.

 

11. Automatisk lancering

Vi anbefaler at produktet lægges live på siden automatisk (eventuelt med en nedtælling). På den måde undgår du manuelle fejl og sikrer, at produktet går live på det tidspunkt, du har lovet dine kunder.

 

12. Caching

Full page caching er en afgørende funktion, hvis du vil maksimere dine siders loadtider. Der er dog nogle sider, som ikke skal caches.

  • Add-to-cart området
  • Indkøbskurven
  • Kurvoverblik i header eller sidebar
  • Check-out siden
  • Kvitteringssiden
  • Lagerstatus (på lager, ikke på lager)
  • Produktbilledet, hvis du har tænk dig at skifte det.

 

13. Navigation

Overvej navigationsstierne ind til produktet, for at mindske brug af ressourcer, så som for mange kald til databasen. Lav eksempelvis et billede på forsiden, der linker direkte til produktet. Send også kunderne direkte i check-out, når de har lagt varen i kurven.

 

14. Cronjobs

Slå alle unødvendige cronjobs fra. Alle ressourcer skal bruges på dine kunder og ikke indeksering af alt muligt unødvendigt .Beslutningen om hvilke cronjobs der kan deaktiveres/planlægges om  afhænger af hvilke cronjobs der kører på det givne site, hvis der eksempelvis er minutvis lager synkronisering af hele varelageret synes vi de ressourcer er bedre givet ud til servicering af kunder i den periode hvor load er højest. Oftest peaker besøgsantallet lige ved lanceringen af produktet og ebber så ud igen inden for en time. Når load peak er nedadgående kan man så vurdere om det er tid til at starte alle standardprocedurene op igen.

 

15. Sociale integration

Slå alle sociale integrationer fra, så du kan mindske sidens loadtid. Eksempelvis Instagram billede-slider, Facebook like-bokse, news stream osv.

 

16. Effekter

Minimer mængden af data ved at slå effekter fra (billeder, pop-ups, javascript mm.) Det gælder også eventuelle store locators og newsfeeds fra eksterne sider.

 

Vi håber, du kan bruge listen konstruktivt, næste gang din webshop står over for at skulle håndtere en større produktlancering.