Hvad er Magento

Magento er en e-handelsplatform ejet af Adobe, der benyttes af knap 200,000 hjemmesider. Magento-brugere har adgang til hudredvis af unikke funktioner, der hjælper dem med at komme i kontakt med deres kunder og sælge deres produkter. Platformen er open source, og i udgangspunktet gratis at benytte, omend der også findes en betalingsversion med fuld kundesupport. 

En fleksibel platform

Det er ikke uden grund, at Magento er en af de største e-handelsplatforme i verden. Magento er en fleksibel løsning, der kan tilpasses den enkelte virksomhed, og der kan skaleres i takt med, at virksomheden vokser. Magento webshops er også kendt for at være SEO-venlige, have høje load-hastigheder, og ikke mindst glimrende mobil kompatibilitet. Platformen er velegnet til både B2B og  B2C virksomheder. 

Den daglige administration af en Magento webshop er enkel og intuitiv, takket være de mange indbyggede funktionaliteter. Dog skal man være opmærksom på, at opsætningen kan være teknisk krævende, og den varetages bedst af erfarne webudviklere. Der er et stort og aktivt online-community, hvor man kan søge hjælp til brug og opsætning af Magento. Vi har her lavet en oversigt over de mange funktionaliteter, der er indbygget i Magento. Listen er ikke komplet, men den giver et godt overblik over mulighederne for en Magento webshop.

Intuitiv fremvisning af produkter:

Fremvisningen af produkter i Magento er intuitiv og effektiv, både for administratorer og kunder. Det er nemt at tilføje et enkelt eller flere billeder til hvert produkt og redigere i produktbeskrivelser. Kunder har mulighed for at filtrere, sammenligne og bedømme produkter. Der kan også oprettes ønskelister. 

God kundeservice

Magento giver mulighed for, at kunder kan oprette profiler, følge deres køb og kontakte dig. Samtidig har du mulighed for at lave shoppen på forskellige sprog og med forskellige valutaer og dermed skræddersy shoppen til din unikke kundebase.

Marketingsmuligheder

Med Magento er der rig mulighed for at oprette rabatter, tilbud og rabatkoder og således markedsføre dine produkter gennem forskellige promoveringsværktøjer. Du kan benytte automatiske prisregler for indkøbskurven, som f.eks. gratis fragt ved køb over et bestemt beløb, eller “køb en, få en gratis”. Der kan også bruges rabatkoder, der kan anvendes i forbindelse med reklamekampagner, og det er muligt at give rabat ved første køb helt uden brug af en rabatkode. Prisregler og rabatkoder kan tilpasses frit og kan indstilles til at gælde i bestemte perioder. 

Skalerbar

Magento fungerer lige godt for både små og store virksomheder. Magento er med andre ord skalerbar, og egner sig derfor rigtig godt til vækstvirksomheder. Det er nemt at udvide produktkataloget, og der er ikke så stor forskel på hvordan tingene fungerer, uanset om du har 50 forskellige produkter eller 10.000. 

Multistore funktion in magento 2

Multistore

Magento kan håndtere flere domæner, så man kan have flere shops koblet sammen i det samme kontrolpanel. Det gør det eksempelvis muligt at have både en B2B og B2C storefront koblet til det samme system og lager. På samme måde kan man også drive flere webshops målrettet forskellige markeder, f.eks. med forskellige sprog og med forskellige valutaer.

Man kan dele denne funktion op i følgende hieraki:

  • Website
  • Store
  • Storeview

Extensions – effektiv brugertilpasning

Magento fundamentet er stærkt med alle de mest almindelige funktionaliteter indbygget. Men derudover findes der en lang række extensions, der kan udvide funktionatiteten af webshoppen. Det giver brugeren mulighed for at skræddersy shoppen, både det visuelle udtryk og kundeoplevelsen, og det giver også mulighed for at udvide de administrative værktøjer, der er til rådighed. 

Søgemaskineoptimering

Med Magento er det nemt at optimere webshoppens søgemaskinepositionering, så den nemmere dukker op i potentielle kunders søgefelt. Magento er god til at håndtere duplikeret indhold på tværs af produktkategorier og sprog – en faktor der spiller en stor rolle i Googles ranking af din webshop. Desuden er Magento HTML som udgangspunkt stramt opbygget og giver gode muligheder for metabeskrivelser og ALT-tekster på produktbilleder, som således også optimerer webshoppens søgemaskinepositionering.

God produkthåndtering

Det er intuitivt og helt enkelt at håndtere produktkataloget med Magento. Det er nemt at tilføje, ændre og slette produkter og produktkategorier fra webshoppen, og det betyder at produktkataloget kan opdateres og vedligeholdes uden større tekniske forudsætninger.

 

ERP integrationer

Nem integrations muligheder

Der er rig mulighed for at integrere med Magentoes API som er åben for alt slags 3 parts integrationer.  Her er en liste af systemer som er ofte set med integrationer

  • Regnskabsprogrammer
  • ERP – eksempelvis Microsoft Dynamcis 365 Business Central – du kan læse mere her: 365 Business Central integration
  • CRM.
  • KAM.
  • DAM.
  • PIM.
  • Og mange flere. 

API til API Integration

I markedet finder du også flere og flere løsninger som udelukkende baserer sig på udveksling af data mellem 2 APIer. Her kan nævnes et som vi bruger til alle vores ERP integration mellem Microsoft Dynamics 365 Business Central og Magento 2 – www.connecify.dk

Markedsføring

  • Relaterede produkter, mersalg og krydssalg
  • Fleksible prisregler med mulighed for at begrænse i tid eller til specifikke butikker, kundegrupper, produkter eller kategorier
  • Produktkategorier
  • Nyligt viste produkter og sammenlign produkter
  • Mulighed for gratis fragt
  • Nyhedsbreve
  • Send ønskelister til e-mail

SEO

  • Søgemaskinevenlig
  • Redigerbare og søgevenlige URL’s
  • Metainformation for produkter, kategorier og indholdssider
  • Autogenereret sitemaps til Google og andre søgemaskiner
  • Autogenereret side med populære søgninger

Sideadministration

  • Kontroller flere websites og butikker samlet et sted
  • Mulighed for flere administratorer
  • Design templates med 100% frihed til at tilpasse
  • Flere sprog og valuta.
  • CMS til informations- og landingssider

Kataloghåndtering

  • Simple, konfigurerbare og grupperede produkter
  • Virtuelle produkter
  • Digitale produkter til download
  • Ubegrænsede produktattributter
  • Attributsæt til hurtigt at oprette produkter af forskellige produkttyper
  • Lagerhåndtering med restordrer
  • Mulighed for minimum og maximum antal af en bestemt vare per ordre
  • Automatisk billedskallering og vandmærkning
  • Skræddersyede, personlige produkter med mulighed for at uploade billeder og tekst (eksempelvis til tryksager)
  • Kundefiltrering (eksempelvis pris, brand, farve osv.)
  • RSS feed til lavlagerstatusalarm

Katalog browsing

  • Produktsammenligning baseret på historie
  • Breadcrumb navigation
  • Nyligt sete produkter
  • Cloud for populære søgeord
  • Produktoversigt i liste- eller gitterformat

Fremvisning af produkter

  • Flere billeder per produkt
  • Zoomfunktion på produktbilleder
  • Relaterede produkter
  • Grupperet produktoversigt
  • Tilføj til ønskeseddel
  • Send til en ven over e-mail
  • Del på Facebook

Check-out, betaling og levering

  • Enkelt-sidet check-out
  • Gæste check-out
  • Check-out med kundekonto
  • Oprettelse af konto i begyndelsen af check-out
  • Mulighed for flere leveringsadresser tilknyttet en konto
  • Mulighed for SSL sikkerhed
  • Gem indkøbskurv
  • Indkøbskurv med moms og leveringspris
  • Integration med alle større fragtfirmaer
  • Mulighed for at se, ændre og printe pakkelabels
  • Mulighed for at specificere tilladte leveringslande
  • Flat-rate forsendelser
  • Gratis levering
  • Fragtmatrix for vægt, subtotal, destination og antal produkter

Ordrehåndtering

  • Rediger, opret og gennemfør ordrer fra administrationen
  • Print faktura, pakkesedler og pakkelabels
  • Mulighed for manuel oprettelse af kunder og ordrer
  • Mulighed for at se indkøbskurv og ønskelister for eksisterende kunder
  • E-mail notifikationen for nye ordrer
  • RSSfeed for nye ordrer

Kundekonto

  • Konto dashboard
  • Adressebog med ubegrænset antal adresser
  • Ønskeliste med mulighed for at tilføje noter
  • Ordrestatus og historik
  • Genbestil ordre
  • Nyligt bestilte ordrer
  • Standard betalings- og leveringsadresse
  • Email eller RSSfeed med ønskeliste
  • Nyhedsbrev
  • Adgang til erhvervede digitale produkter

Mersalg & Krydssalg

I løbet af en salgsprocess er der forskellige øjeblikke, hvor det er muligt at påvirke kunden til at købe yderligere produkter og dermed øge den gennemsnitlige ordreværdi (Average Order Value, AOV). Der er tale om:

  • Mersalg (Upsale), hvor kunden køber flere af den samme vare eller opfordres til at opgradere til et produkt af en højere kvalitet
  • Krydssalg (Cross-sale), hvor kunden opfordres til at købe relaterede eller komplementære varer

Mersalg og krydssalg er, når de bruges korrekt, en fordel for både kunden og webshoppen. Kunden oplever det som inspiration og god service, og samtidigt øges omsætningen uden ekstra marketingsomkostninger. I Magento kan man manuelt indstille hvor og hvornår i salgsprocessen og for hvilke produkter, der skal vises relaterede produkter. 

Grupperede Produkter “Bundles”

Et grupperet produkt, også kaldet et bundle, er et produkt sammensat af flere forskellige komplimentære produkter, der sælges som en enkelt enhed. Det kan f.eks. være et spisebordssæt, der består af et spisebord samt stolene, der passer til designet. Det kunne også være et bikinisæt, hvor underdelen og overdelen er produkter, der sælges separat, men kunder har også mulighed for at købe det som et sæt, der består af de to produkter. Produktbundling er en krydssalgsstrategi, der er belejlig for kunderne, og det øger den gennemsnitlige ordreværdi. Magento har bundle-produkter som en indbygget funktion, og det sammensatte produkt kan bestå af både fysiske og virtuelle produkter.  

Kundegrupper

I takt med at du får flere kunder, kan det være en god ide, at segmentere dine kunder i forskellige grupper. Det kan være relevant for bedre at kunne målrette markedsføringen til eksisterende kunder, eller for at generhverve kunder. Det kan også være, at der er forskellige priser eller rabatter til forskellige kundegrupper. Det er f.eks. meget almindeligt i B2B virksomheder. Du kan variere følgende parametre for kundegrupper i Magento:

  • Priser
  • Mængdepriser
  • Rabatter
  • Levering
  • Handelsbetingelser

Ønskeseddel

Som kunde i en Magento-baseret webshop kan man oprette en “wishlist”, der er en ønskeliste med de produkter fra shoppen, man godt kunne tænke sig. Ønskelisten er tilknyttet ens kundekonto, og den kan tilgås på et senere tidspunkt og sendes til andre eller en selv via e-mail. Der er også mulighed for at omdanne listen direkte til en ordre. 

Magento udvikling

Magento har et kæmpe netværk af brugere og udviklere, som kan hjælpe hinanden med at finde vej i systemet. Derudover er Magento designet, så det kan anvendes af brugere, som ikke nødvendigvis har erfaring med at udvikle. Den gennemsnitlige bruger rammer imidlertid oftest en mur, når det kommer til at integrere Magento med andre systemer eller tilføje tusindvis af produkter. Det er ikke nødvendigvis svært at sætte en standard Magento template op, men hvis du har brug for at få justeret, udvidet eller tilføjet ekstra funktionaliteter, så er det en god idé at hente hjælp fra specialiserede udviklere med en dybere teknisk forståelse af Magento.

Erfarne udviklere er desuden både interesserede i og dygtige til at optimere hastigheden i systemet. Det er især væsentligt, når det kommer til webhandel. Det betyder meget for konverteringen, at dine kunder ikke skal vente på, at et billede bliver vist, eller at en vare bliver lagt i indkøbskurven. Men hastighed er ikke kun en væsentligt faktor for dine kunder. Optimering af din webshop, samt ordrehåndtering og lagerstyring kan også være med til at spare dig for mange timers manuelt arbejde i det lange løb.

Hos Droppin Studio har vi forståelse for, at webshoppen som udgangspunkt måske kun er en lille del af din forretning. Vi ved også af erfaring, at webshoppen kan vende op og ned på den måde, du forhandler varer eller ydelser, og det kan strømline din forretning og resultere i flere salg. Vi har en dyb forståelse af Magento, og vi kan derfor lave de tekniske løsninger, der passer til lige netop din forretning.

Magento 2 udvikler

Der er flere gode grunde til at bruge en Magento 2-udvikler til at opbygge og vedligeholde din e-handelswebsted. For det første tilbyder Magento 2 en række forbedringer i forhold til den tidligere version, herunder en mere intuitiv brugergrænseflade, en forbedret administration af indhold og produkter, en hurtigere indlæsningstid for webstedet og en større skalerbarhed. For det andet er Magento 2 et open source, hvilket betyder, at det er gratis at downloade og bruge. Dette kan være en stor fordel for virksomheder, der ønsker at opbygge et e-handelswebsted uden at skulle bruge en stor mængde penge på licenser. Endelig har Magento 2 et stort og aktivt samfund af udviklere, der bidrager med nye funktioner og forbedringer til rammen, så du kan være sikker på, at din Magento 2-løsning vil være opdateret og sikker.

Hvad koster et Magento 2 projekt?

Prisen for et Magento 2-projekt kan variere meget afhængigt af projektets omfang og kompleksitet. Det er derfor svært at give en præcis pris på et Magento 2-projekt uden at vide mere om det specifikke projekt. Det kan også være en god idé at lave en detaljeret projektspecifikation, så du og udvikleren har en klar idé om, hvad projektet skal indeholde, og det bliver lettere at få et præcist tilbud.

overvej om du skal ansætte en projektleder, der kan hjælpe med at planlægge og gennemføre projektet på en effektiv måde, så det kan gennemføres inden for budgettet.

Magneto webshop

Vi ser stadig flere eksempler med “Magento” skrives som “Magneto” sagen er jo at vi kender intentionen, men det er en anslagfejl, som altid har være en del af søgningen. 


B2B Magento cases

Arcane Tinmen B2B webshop I magento
B2B webshop til Arcane Tinmen Aps
Troldtekt B2B webshop til hele europa
B2B Magento webshop til Troldtekt A/S

 

 

Vi er her for at hjælpe

Har du spørgsmål, eller skal vi hjælpe dig med at finde den helt rigtige løsning til dit behov?

Kontakt vores kundeserviceafdeling på 28 91 27 23 eller support@droppinstudio.dk