Få styr på ERP logikken

Har du spørgsmål til os?

Ring på +45 28 91 27 23 eller send en mail til hermes@droppinstudio.dk

Hermes Honey-Bird Yokhana

Kontaktchef / Partner

ceo-img

Afklaring er den vigtigste del i en udviklingsproces, fordi det sparer alle parter for tid og hovedpine. Erfaringen har vist os, at den måde priser og lager defineres i kundens ERP-system er afgørende for, hvordan integrationen med Magento skal laves. Nu deler vi den erfaring med dig.

Så sidder du med en kunde, som skal have lavet en forhandlershop i Magento og en fuldautomatisk ERP-integration, så kan du med fordel læse resten af indlægget.

 

 

Først og fremmest skal ERP-logikken være tydelig, før der kan laves en integration, der har den funktionalitet, der efterspørges. I den forbindelse er der især 2 kritiske områder, vi skal være opmærksomme på.

Kundespecifikke priser

Der er stor forskel på, hvordan Magento shoppen opfører sig, alt efter hvordan de kundespecifikke priser defineres i ERP-systemet.

  • Den simpleste model er, at B2B priser eks. moms er ens for alle B2B kunder i ERP-systemet. Priserne kan efterfølgende varieres i Magento ved at lave prisregler for kunderne. Derfor kan kunderne godt få vist deres individuelle priser efter login på webshoppen, selvom priserne er ens i ERP-systemet.
  • En anden model er, at hver enkelt kunde har en unik pristabel i Navision, som kan udvides med forskellige valuta for hver enkelt kunde også. I denne model overskrives Magentos standardfunktonalitet og kundens unikke pris bliver hentet fra Navision ved login.

Lagerhåndtering

Der er stor forskel på hvordan lager defineres i kundens forretningsmodel. Magento skal blot bruge et tal, men hvad dette tal dækker over, er individuelt fra forretning til forretning.

  • Lagerstatus kan dække over hvad der fysisk er på lager i det øjeblik B2B kunden ser på produktet i webshoppen.
  • Lagerstatus kan også betyde de produkter, der fysisk ligger på lageret minus de produkter, der allerede er solgt, men plus de købsordrer der er indgivet. Altså de produkter, der er bestilt fremadrettet eller sat i produktion.
    I denne model kan en B2B kunde altså godt købe et produkt, der reelt set ikke er fysisk på lager endnu. Her kan laves en intelligent funktion, der kan lave en ordre med de produkter, der er på lager lige nu og så splitte den resterende ordre alt efter, hvornår resten af produkterne kommer på lager.
  • Lagerstatus kan også være ubegrænset, så B2B kunderne kan bestille alle de produkter, de vil.

I de sidste to modeller er preorder og backorder funktionaliteten i Magento især væsentligt.

Der findes ikke nogen rigtig model til at håndtere priser og lager. Det kommer helt an på din kundes forretningsmodel. Men det er vigtigt at være opmærksom på, hvordan disse elementer defineres, fordi det gør udviklingsprocessen meget nemmere fra start.

Vi håber du kan bruge indlægget næste gang, du sidder med en kunde, der skal have en ERP-integration.